måndag 11 april 2016

Tematrio - Böcker ni inte läst ut.

Lyrans Noblesser har en tematrio, som denna gång handlar om böcker vi inte läst ut. Så här skriver Lyran: Jag har nu försökt läsa första delen av Ursula K Le Guins Övärld i en vecka, men jag fastnar inte för berättelsen och överväger att helt enkelt lägga undan den. Detta inspirerar till veckans tema om böcker man inte läser ut. Berätta om tre böcker som ni inte läste klart, vad fick er att besluta att avsluta?


En sådan bok var Kungen bugar och dödar av den rumänsk-tyska nobelpristagaren Herta Müller.
Jag försökte tränga in i den. Läste sida efter sida, men märkte efter ett tag att boken inte sade mig ett dyft. Så tyvärr blev jag tvungen att begrava den i bokhyllan. Jag betvivlar att jag kommer att ta fram den igen.


Jag brukar försöka ta mig igenom en bok som jag har börjat på, men ibland går det bara inte. Gahan Wilsons Hela världens lilla anka tror jag att jag vann på ett lotteri. Den ska visst vara ett slags parodi på Sherlock Holmes, tror jag. Jag vet inte. Jag vet bara att jag läste kapitel efter kapitel utan att fatta något. Så den boken åkte in i bokhyllan igen.


När jag nu sitter och funderar på böcker som jag inte läst klart, så slår det mig att jag för en fruktansvärt massa år sedan köpte Alex Haleys bok Rötter.
Den boken läste jag aldrig klart, men jag vet då rakt inte varför. Jag följde TV-serien och den var ju jättebra.
Någonstans här hemma måste boken finnas, men jag vet inte var. Kanske att jag skulle försöka leta rätt på den och läsa den, för jag är säker på att den är läsvärd.

22 kommentarer:

  1. Rötter har jag läst och den tyckte jag var bra. De två andra känner jag inte till alls.

    SvaraRadera
  2. Rötter läste jag för länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den har ju en hel del år på nacken.

      Radera
  3. tror att jag såg TV - serien Rötter, men boken läste jag inte.Läste Flackland av Herta Müller. den var lite snårig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då låter jag bli Flackland också ;)

      Radera
  4. Å, Gahan Wilson! Jag älskade den som barn. Så knäpp och absurd. "Hjärtdjur" är Müllers bästa om du vill prova ngt annat av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon kan ju inte bara ha skrivit "snåriga" böcker.

      Radera
  5. Inte läst någon av dessa, men skulle vilja läsa Rötter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska nog också se om jag kan ta mig an den igen.

      Radera
  6. Tv-serien Rötter var jättebra. Försökte mig dock aldrig på boken.

    Herta Müller har jag förstått att jag ska undvika. Inte min stil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ändå nyfiken på boken Rötter.
      Skulle vara kul att höra från nån som älskar HM:s böcker.

      Radera
  7. Rötter står i bokhyllan i mamma och pappas sommarhus. Har inte känt mig motiverad att läsa den - ännu - men jag köpte den ju för två kronor, nog måste jag väl få valuta för pengarna!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jag säker på att du får :D

      Radera
  8. Såg Rötter som TV-serie, mycket bra. Kände faktiskt inte till boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alex Haley offrade allt för att kunna skriva den boken om familjens historia ända tillbaka till Kunta Kinte som fångades i Afrika och blev förd till Amerika som slav.

      Radera
  9. Har inte läst någon av dina böcker. Rötter såg jag däremot som tv-serie.

    SvaraRadera
  10. Hm, inte läst någon av dessa tre men sett Rötter som tv-serie. Den tyckte jag var väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske finns skäl till att inte så många verkar ha läst de båda första böckerna ;)

      Radera
  11. Böcker som jag inte tycker om får flytta ut från min bokhylla, de vill jag inte ha kvar. Rötter har jag läst och tyckt om, men det var många år sen och den står inte heller kvar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kanske skulle ha en särskild liten hylla för böcker man inte gillar. Ett "skräckkabinett" ;)

      Radera