tisdag 26 april 2016

Tematrio - Parrelationer

Lyrans Noblesser har en tematrio, som denna gång handlar om parrelationer. Så här skriver Lyran: Jag har varit ute och rest i helgen (hej, Skåne) och sträckläste Tiden det tar av Hanne Ørstavik. Denna inspirerar till temat parrelation (det måste så klart inte alls bestå av man/kvinna bara för att jag har det i mina exempel). Berätta om tre "starka" romaner som handlar om parrelationer.

Mitt första exempel får bli Torgny Lindgrens Hummelhonung. En bok som jag inte alls tyckte om, men som jag ändå tycker passar in i dagens tema.
Två bröder bor grannar, men de hälsar inte på hos varandra eftersom de hatar varandra. De är dödssjuka och det enda de lever för är att överleva den andre.
En författarinna flyttar av en tillfällighet in hos den ene brodern, och hon vandrar mellan de båda och får så reda på orsaken till det oresonliga hatet.

Mitt andra val blir Joyce Carol Oates' Svart flicka Vit flicka
Den svarta flickan heter Minette och den vita flickan heter Genna. De är rumskamrater på Schuyler College.
Genna är uppvuxen i en utpräglat liberal familj och gör allt för att bli vän med Minette. Men Minette är inte det minsta intresserad. En mer självupptagen person än Minette får man leta efter.
Snart utsätts Minette för trakasserier på skolan med tydliga rasistiska förtecken. Genna ställer givetvis helhjärtat upp för Minette, men är den svarta flickan verkligen ett offer?
Samtidigt får vi följa Gennas komplicerade förhållande till sina föräldrar, inte minst fadern som är en radikal hippieadvokat.

Till sist väljer jag James Bowens Gatukatten Bob.
Här beskrivs ett mycket annorlunda människoöde (och kattöde). Gatumusikern James Bowen har fått en träningslägenhet medan han försöker bli av med sitt drogberoende. Då träffar han på en skadad, röd gatukatt, som fullständigt förändrar hans liv.
Han ger katten namnet Bob. Katten visar sig vara osedvanligt intelligent och snart är de båda oskiljaktiga. James tar hand om Bob, och detta att han för första gången är ansvarig för någon annans välbefinnande gör att han blir mer motiverad än någonsin att reda upp sitt liv.
Livet är inte lätt för James, för han har hela tiden kravet på sig att varje dag få ihop pengar för att klara överlevnaden för sig själv och Bob.

14 kommentarer:

  1. Gatukatten Bob är den enda jag läst av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En inte helt okomplicerad parrelation, men det är en väldigt gullig bok.

      Radera
  2. Nu får du snart sluta att ta med den där katten. Jag blir ju bara mer och mer sugen på att läsa den ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Det bästa sättet att bli kvitt en frestelse är att falla för den (Oscar Wilde)

      Radera
  3. Tre annorlunda relationer! Hummelhonung borde jag antagligen läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör gärna det, men Hummelhonung är absolut den av Lindgrens böcker som jag tycker minst om.

      Radera
  4. Svart flicka vit flicka är en av mina favoriter av Joyce Carol Oates böcker. Torgny Lindgren kanske jag borde läsa, känns det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att det var en intressant och annorlunda bok. Torgny Lindgren tillhör mina favoriter, dock inte Hummelhonung.

      Radera
  5. Svart flicka vit flicka är den enda bok jag har läst av Oates och jag gillade den inte alls. Desto mer tror jag att jag skulle gilla Gatukatten Bob.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är säker på att du skulle gilla Bob!

      Radera
  6. Joyce Carol Oates har nog snart alla läst, utom jag. Men böckerna om James o Bob gick rakt in i hjärtat, ett sånt fint par. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, böckerna om James och Bob är fina. Och det finns en bok i serien som jag inte har läst. Det ska åtgärdas så småningom.

      Radera