måndag 4 april 2016

Tematrio - Huvudstäder

Lyrans Noblesser har en tematrio, som denna gång handlar om huvudstäder. Så här skriver Lyran: Vid den här tiden förra året hade vi huvudstäder som tema och det är ett tema jag nu vill återkomma till. Det finns ju en hel del städer att välja mellan. Berätta om tre böcker som utspelar sig i huvudstäder!

Förra gången var mina böcker Jerusalem (Jerusalem förstås), Upprorets dagar (Budapest) och Kocksgatan (Stockholm). Nu blir det till att hitta på något annat.

Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand utspelar sig givetvis i New Delhi.
När Göran Borg inte surfar på en blogg för fotbollsnördar tänker han på sin exfru Mia. Karriären har gått i stå, hårfästet klättrar målmedvetet uppåt och byxlinningen spänner över magen.
Men så knackar det på dörren och in stiger Yogendra Singh Thakur, Yogi kallad. En indisk textilexportör i sina allra bästa och mest underbara år, om han får uttrycka det själv. Yogi tar med Göran på en yttre och inre resa till Indiens myllrande huvudstad New Delhi.
Det är en riktigt underhållande bok om en man som, trots att han inte alls ville åka till Indien till att börja med, börjar ett nytt liv. För i Indien finner han nämligen kärleken igen. Men det gör väl inte livet mindre komplicerat.

David Safier lär vara känd för att skriva böcker med humoristiska inslag. Hans roman Ung i ghettot är dock inte en sådan bok.
Den här boken utspelar sig i det judiska ghettot i Warszawa 1943. 16-åriga Mira smugglar mat för att hon och hennes lillasyster Hanna ska överleva i ghettot. När hon får veta att ghettots alla invånare ska skickas till koncentrationslägren för utrotning ansluter hon sig till motståndsrörelsen. De lyckas stå emot de mäktiga SS-styrkorna längre än förväntat. Mycket längre. Hela 28 dagar.
Man kan lugnt säga att detta inte är någon feelgoodroman och det är heller inte Safiers avsikt. Han har skrivit boken till sina barn, men även till sina farföräldrar som dog i Buchenwald och i Lodz ghetto.
Han ger ingen förskönande bild av hur nazisterna metodiskt arbetade för att utrota judarna. De icke-judiska polackerna är inte intresserade av att hjälpa sina judiska landsmän. Snarast är de glada över att tyskarna utrotar judarna och de hjälper beredvilligt till.
Men det finns även judar som hjälper SS. I en fåfäng förhoppning att själva få överleva finns det judiska poliser som medverkar i gripandet av judar som ska skickas till dödslägren.
Det är en tung berättelse med mycken sorg. Samtidigt finns det, mitt i all förtvivlan, möjlighet att finna kärlek, om än bara för en kort tid.
Idag ökar antisemitismen i Sverige, inte minst på grund av invandringen av muslimer. Jag rekommenderar denna bok varmt för alla som vill få en ökad förståelse för vad antisemitism i praktiken kan innebära.

Tusen strålande solar av Khaled Hossieni utspelar sig till stor del i Kabul.
Det är inte så lätt att läsa en sådan här bok, för den rymmer så otroligt mycket smärta. Vi för följa Mariam, som vid femton års ålder tvingas gifta sig med en trettio år äldre man som misshandlar henne. Efter nära tjugo års äktenskap tvingas ytterligare en ung flicka gifta sig med Mariams make.
Vi följer inte bara kvinnornas vardagsliv, utan vi får också en inblick i hur människor påverkas av först Sovjetunionens ockupation och sedan talibanernas grymma styre. Gammal unken islam tvingar kvinnor att hålla sig i sina hem. De får inte arbeta och inte gå på stan utan att en manlig släkting ledsagar dem. Givetvis får inte flickor gå i skolan. All musik förbjuds och tusenåriga kulturskatter förstörs.
Hosseini står på kvinnornas sida i boken, det är helt klart. Jag skulle nästan vilja se den som feministisk. Men det handlar inte om en feminism där man funderar över patriarkala strukturer, om man ska säga "hen" och diskuterar delad föräldraförsäkring. Nej, här handlar det om kvinnor som kämpar för sitt människovärde.

20 kommentarer:

  1. Har läst alla tre böckerna.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Framför allt de två sista är böcker man inte glömmer.

      Radera
  3. Å, vilken fin trio! Så mycket känslor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet kan många gånger vara mycket komplicerat!

      Radera
  4. Hosseini har jag läst, den är ju jättebra (och hemsk!). Jag visste inte att Safier hade skrivit något seriöst också - tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är den enda bok av Safier som jag har läst. Så jag får väl försöka leta rätt på någon av hans humoristiska böcker.

      Radera
  5. Tusen strålande solar är bra. Jag kallar den definitivt feministisk. Safiers bok verkar vara något för mig, jag är intresserad av historia och har läst en del om andra världskriget och Tredje riket. Och ämnet är ju mer aktuellt än någonsin.

    SvaraRadera
  6. Tusen strålande solar har jag läst och Delhis vackraste händer har jag oläst i hyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Delhis vackraste händer är ganska mysig.

      Radera
  7. Delhis vackraste händer finns med även i min trio. Både den och Ung i ghettot är otroligt bra böcker. Har även Tusen strålande solar i bokhyllan, dock oläst ännu.

    SvaraRadera
  8. Hossienis bok vill jag såklart läsa. Ung i ghettot verkar som en viktig o angelägen bok man heller inte bör missa.

    SvaraRadera
  9. I din trio tar du upp en bok jag läst och två som jag vill läsa, mer tid tack.

    SvaraRadera
  10. Jag har bara läst Ung i ghettot ;) Men jag är klart nyfiken på Hosseini. Någon gång ska jag läsa honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir besviken om du inte gör det ;)

      Radera