tisdag 19 april 2016

Tisdagsutmaning - Nederländerna

Veckans tisdagsutmaning från Kulturkollo. Så här skriver Linda:

Vi drar till Nederländerna på bloggen den här veckan och i helgen reser jag och Anna med Breakfast Bookclub till Amsterdam. Vad tänker du på när du tänker på Nederländerna? Själv tänker jag på orangea fotbollsspelare, som jag inte riktigt gillar. Jag tänker också på ost, tulpaner och lite väl liberal drogpolitik.

Veckans utmaning handlar om att dela tankar om Nederländerna. Det kan handla om kultur eller något helt annat. Något du upplevt eller något du läst, sett eller hört.

Nederländerna får mig att tänka på hur djupt rotade vi är i våra egna erfarenheter. Jag besökte för ett antal år sedan Nederländerna med en grupp. Vi skulle få se hur Nederländerna tacklade miljöproblemen.
Vid ett tillfälle besökte vi en återvinningsstation. Där såg jag att det låg en massa ris och sly. Då frågade jag om det skulle användas för förbränning. De tittade på mig. Elda ved? Det skulle användas för att täcka över komposten. Där fick jag som kommer från ett skogslandskap.
Under samma resa besökte vi en bondgård där de hade många grisar. Bonden skulle vilja utöka sin svinbesättning, men det var svårt eftersom det kunde innebära att ett antal träd som låg en bra bit från gården kunde skadas. Jag som var van vid diskussionen om hur man ska bevara det öppna landskapet frågade varför han inte helt sonika högg ner träden. Men där högg jag i sten igen. Det var absolut förbjudet att hugga ner träden. Jag tror att de tillhörde regeringen. I Nederländerna är inte problemet det öppna landskapet utan det rakt motsatta.
Det var riktigt nyttigt att få inse hur olika det kan vara mellan skilda länder, beroende på de lokala förhållandena.

6 kommentarer:

  1. Visst är det spännande hur våra erfarenheter påverkar vår syn på världen. Tack för att du delade med dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog oftare än vi tror som vi betraktar våra egna erfarenheter som norm.

      Radera
  2. Det är ju lite det som gör det intressant att resa, man får lite perspektiv på saker och ting :)

    SvaraRadera
  3. När jag läser det där om träden så tänker jag direkt på ett par nederländska bekanta som flyttat till Sverige delvis för att det finns grönområden här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det bor mer än 16 miljoner människor i Nederländerna, men landets yta är mindre än Jämtlands.

      Radera