fredag 15 april 2016

Bokbloggsjerka 15-18 april

Bokbloggsjerka i regi av Annikas Litteratur- och kulturblogg. Så här lyder veckans fråga:
Hur ställer du dig till biografier, memoarer och liknande? Är det något du läser, har du någon favorit, finns det någon du skulle vilja veta mer om eller är det något som du absolut inte är intresserad av?

Jag tror inte att jag någonsin har läst några memoarer och det har nog inte blivit några biografier heller. Möjligen om jag får räkna med Antonia Frazers bok Henrik VIII:s sex hustrur. Tudorepoken är en spännande tid i engelsk historia.

Edit. Jag kom just på att jag har läst Torgny Lindgrens Minnen. En mycket speciell bok, där författaren inleder med att berätta att han inte har några minnen. Därefter börjar han berätta. Men hur mycket av det han skriver som är sant låter jag vara osagt.

28 kommentarer:

  1. Henrik VIII:s sex hustrur lät intressant :)

    SvaraRadera
  2. Jag har generellt svårt att ta till mig böcker om någon liv. Om jag läser något som ska vara sant så vill jag ju att det ska vara just det :)

    SvaraRadera
  3. biografier om intressanta personer och författare kan var kul, memoarer läser jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har Tage Erlanders memoarer någonstans. Olästa...

      Radera
  4. Frågan om hur mycket som är sant i biografier och memoarer är nog relevant väldigt ofta ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Memoarerna är väl till för att man ska kunna skapa sitt eget eftermäle...

      Radera
  5. Antonia Frasers bok var intressant :)

    SvaraRadera
  6. Du är inte så förtjust i genren förstår jag.

    SvaraRadera
  7. Boken om Henrik VIII:s sex hustrur lät väldigt intressant. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  8. håller med om Tudor - epoken. har läst en hel del om den tiden. ofta är historia roligast när en hänger upp den på en viss person, så att säga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och Henrik VIII var ju en speciell person på många sätt.

      Radera
  9. Gillar alla böcker som handlar om Storbritanniens historia så boken om Henrik VIII låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tudorepoken är en fascinerande del av England historia.

      Radera
  10. Är dålig på att läsa biografier, finns så mycket annat jag hellre läser!

    SvaraRadera
  11. Vad gäller memoarer kan jag tipsa om Barack Obamas Min far hade en dröm. Mycket välskriven o intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om hans far lever. Gör han det måste han vara stolt.

      Radera
  12. Jag gillar biografier delvis för att jag även lär mig om miljön personerna befinner sig i.

    SvaraRadera
  13. Tudorepoken är spännande.

    SvaraRadera