fredag 22 april 2016

Bokbloggsjerka 22-25 april

Bokbloggsjerka i regi av Annikas Litteratur- och kulturblogg. Så här lyder veckans fråga:
Vad är du mest sugen på att läsa just nu (oavsett om du har boken/novellen/dikten/etc. i din ägo eller ej)?

Jag skulle väldigt gärna vilja läsa Jan Guillous Blå stjärnan. Den är femte delen i författarens romansvit Det stora århundradet.
Visserligen har boken blivit kritiserad. Det anses av vissa att Guillou plagierat faktaboken Sekreterarklubben. Men jag vill ändå läsa den, eftersom jag tyckt mycket om de första fyra delarna i sviten.
I de tidigare böckerna har mycket handlat om mäns verksamhet. Här är det istället kvinnor i underrättelsetjänsten som står i centrum.
Det här är böcker som jag vill äga, men jag har tyckt att den varit för dyr för min tunna plånbok. Fast nu ser jag att man kan köpa den på adlibris för 99 kronor, så kanske...

42 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt inte läst en enda bok av Guillou, trots att vi har ett gäng av hans böcker i bokhyllan, däremot kan väl inte hans krönikor samt filmatiseringar av hans böcker ha undgått någon, inte mig heller. Av hans böcker är jag mest intresserad av läsa just romansviten om det stora århundradet. Skulle jag välja mellan Blå stjärnan och Sekreterarklubben skulle jag kanske ändå välja Sekreterarklubben, eftersom författaren till den har haft tillgång till mer autentiskt material, eftersom han var son till en av kvinnorna i underrättelsetjänsten. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Guillous idé att berätta om 1900-talet utifrån en specifik (fiktiv) familj.

      Radera
  2. I den här serien har jag faktiskt inte läst någon bok och egentligen lockar de mig inte heller speciellt mycket :)

    SvaraRadera
  3. Den här serien ligger fortfarande i "att läsa någon gång i framtiden" då jag oftast gillat Guillous böcker (de jag läst) Hoppas du får läst den snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte du skulle bli besviken.

      Radera
  4. Jag har bara läst Ondskan av Guillou, men på något vis är jag nyfiken på denna romansviten också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Onskan är inte dum, även om den har en helt annan inriktning.

      Radera
  5. Har hela den serien oläst. Men "Ondskan" (förstås) och JG:s "Ordets makt och vanmakt" har jag läst med stor behållning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv har jag inte läst hans böcker om kommendörkapten Hamilton.

      Radera
  6. Jag står och funderar när jag ska börja läsa denna serie, snart får det bli. Hoppas du ändå tycker om även den där boken :)

    SvaraRadera
  7. Slå till vet ja! Och han skriver ju i eftertexten om att han inspirerats av fakta från Sekreterarklubben, så hur kan det då vara plagiat? Gör inte alla författare research?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, enligt Guillou så är boken Sekreterarklubben den enda faktabok som finns att tillgå, och då menar han att det enda raka är att använda informationen, men samtidigt vara tydlig med att visa erkänsla till Sekreterarklubbens författare.

      Radera
  8. Jag har så svårt för Guillou

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har ju ett stort ego, men den här serien tycker jag om.

      Radera
  9. Gillar verkligen omslaget! Hoppas den är bra :)

    SvaraRadera
  10. Jag skulle vilja läsa hela serien, har inte läst någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du en del intressant läsning framför dig.

      Radera
  11. Jag har läst de första i serien men halkat efter. Tyckte de var helt OK. Den första kändes som om han tagit en hel del från Gunnar Staalesens trilogi om Bergen, men han nämner ju t.o.m. den i efterordet...

    SvaraRadera
  12. Någon gång ska jag ju ta och börja på den här serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har ju alltid sina framtidsprojekt ;)

      Radera
  13. Inte speciellt förtjust i Brobyggarna, men den började ju bra åtminstone. Blev lite besviken, brukar gilla Guillous böcker annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte nog att Dandy var bättre än Brobyggarna.

      Radera
  14. klipp till! köp den! så slipper du vänta i bibliotekskön. väldigt intressant ämne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får nog bli så. Jag tänker ju ändå äga den. Vissa böcker måste man bara äga.

      Radera
  15. Jag har läst de två-tre första delarna i serien. Börjar nog bli dags att fortsätta läsningen med den serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den fjärde delen handlade "Att inte vilja se" handlade ju om andra världskriget precis som den här boken. En mörk tid, men samtidigt intressant.

      Radera
  16. Det var länge sedan jag lockades att läsa Guillous böcker. Men sekreterarklubben hamnade i önskelistan däremot. Så tack för tipset!

    SvaraRadera
  17. Jag har inte läst den serien, men jag gillar Guillou, så vem vet ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kommer du säkert att gilla den här serien.

      Radera
  18. Jan Guillous serie vill även jag läsa. Har de tre första delarna hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad väntar du på människa?! ;)

      Radera
  19. Borde kanske köpa de här böckerna till min pappa och sedan låna dem för att läsa dem ;)

    SvaraRadera
  20. Den här serien ska väl också bli läst någon gång :)

    SvaraRadera