fredag 29 april 2016

Bokbloggsjerka 29 april-2 maj

Bokbloggsjerka i regi av Annikas Litteratur- och kulturblogg. Så här lyder veckans fråga:
Skulle du kunna tipsa om en bok (eller flera) som utspelar sig i dina hemtrakter?

Kul fråga, men inte lätt. Jag bor i Vålberg och kan inte på rak arm komma på någon bok som utspelar sig här.

Jag är född i stadsdelen Haga i Karlstad, och då kan jag i och för sig nämna Lars Wennbergs bok Haga - En stadsdel i Karlstad. Men det är inte en skönlitterär bok. Jag kan inte på rak arm nämna någon skönlitterär bok som utspelar sig i Karlstad.

Det är synd att jag inte är från Sunne. Då kunde jag ha nämnt Selma Lagerlöfs Gösta Berlings Saga eller Göran Tunströms Prästungen.

35 kommentarer:

  1. Hemtrakter är ju ett ganska vitt begrepp så Sunne funkar väl, tycker jag :)

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag lite förvånad, faktiskt... Trodde nog att du skulle radda upp en hel massa böcker. Karlstad BORDE ju finnas med i litteraturen - en perfekt mittemellanstor stad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att jag måste skriva en roman som utspelar sig i Karlstad :)

      Radera
  3. Besökte Karlstad en gång om året under ca 10 år och deltog i en djurmässa där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla skäl för att åka till Karlstad är bra :)

      Radera
  4. Ja men det var väl lustig en så stor stad. Borde väl finnas någon Hajk bok åtminstone.

    SvaraRadera
  5. En författare som heter Lars Andersson har tydligen skrivit en Karlstad-deckare, men jag kommer inte in på artikeln!

    Trevlig helg, Robert!

    SvaraRadera
  6. Hemtrakter kan vara ett vitt begrepp! Men märkligt att lilla Karlstad verkar stå utan litterära referenser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lilla Karlstad? Nåja, det finns 290 kommuner och Karlstad tillhör de 25 största.

      Radera
  7. Va!? Bor du i Vålberg??? Kul! (tidvis är vi så gott som grannar helt enkelt) boken som Hanna Hellquist skrev om sin pappa hette visserligen "Karlstad Zoologiska" men de bodde väl i alla fall i Vålberg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan grannar? Så kul! Karlstads Zoologiska hade jag glömt. Tyvärr har jag inte läst den.

      Radera
  8. Det är en kul men också svår jerka. Själv är jag från stockholm så hade fånigt lätt denna vecka X)

    SvaraRadera
  9. Jag håller med om att frågan var kul men inte lätt. Det blir en definitionsfråga av det.

    SvaraRadera
  10. Jag bodde i Munkfors några år så Karlstad var jag ju till en del med jämna mellanrum :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du bott i Värmland? Det visste jag inte!

      Radera
  11. Så mycket läsning av Selma Lagerlöfs böcker borde väl Sunne kännas som hemtrakt nästan... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du ju rätt i. Fast inte ens Selma Lagerlöf gillade Sunne. Hon tyckte att de var högfärdiga. Själv var hon östämting :)

      Radera
  12. Borde bättre mig lite så jag kunnat ge lite tips, låter ju väldigt kul att läsa något när det utspelar sig i hemmamiljö :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan avundas fjällbackaborna!

      Radera
  13. Det var riktigt svårt idag.

    SvaraRadera
  14. de har rivit den gamla skolan i Vålberg...

    SvaraRadera
  15. Tyvärr har jag inga tips att dela med mig av heller! Är så svårt att komma på böcker från specifika ställen på rak arm!

    SvaraRadera
  16. Det är inte så lätt alltid. Man kan alltid fråga på det lokala biblioteket, de har ofta en lista :-) I Norrtälje har de en helt egen samling med Roslagstema, t.ex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att jag ska kolla på biblioteket och återkomma i ärendet i ett nytt inlägg.

      Radera
  17. De våra av Lars Andersson (född i Karlskoga) porträtterar Karlstad. kul med lästips från olika delar av Sverige

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske var den Anna menade. Tack för tipset.

      Radera