torsdag 7 april 2016

Kvinnoalfabet - Ä

Kvinnoalfabetsutmaningen från enligt O är inne på slutvarvet. På upploppet dyker bokstaven Ä upp. Det är verkligen ingen lätt bokstav. 

1. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på Ä vill du lyfta fram?
Jag ger upp. Jag kommer inte på någon.
2. Vilken bok med en titel som börjar på Ä tycker du är läsvärd?
När jag var barn läste jag alla Äventyrsböckerna av författarinnan Enid Blyton.
3. Vilket kulturellt verk som film, bok eller kanske tavla på Ä tycker du om?
Filmerna om Änglagård är inte så dumma. Helena Bergström har den kvinnliga huvudrollen i samtliga. Hon är inte dålig, men har hon haft en ledande roll i någon film som inte hennes man eller hon själv har regisserat?
4. Finns det någon kulturell kvinna på Ä som du är nyfiken på?
Jag kommer som sagt inte på någon. Det är väl fusk att nämna Änkan Glavari? ;)

16 kommentarer:

  1. Svar
    1. (Helena Bergström - århundradets bästa svenska skådespelerska! Hon har redigerat, gjort mycket teater och annat, utan maken)

      Radera
  2. En nästintill omöjlig bokstav den här gången

    SvaraRadera
  3. Det var svårt idag. Änglagård är ju en bra trilogi. Det känns spontant som att ö är lättare. Vet inte varför.

    SvaraRadera
  4. Jag har faktiskt sett den första Änglagårdfilmen. Det betyder att det måste vara en oerhört känd film..

    SvaraRadera
  5. Vi undrar alltid samma sak när vi ser en film där Helena Bergström är med...

    SvaraRadera
  6. Man fick vara lite kreativ denna veckan! Jag tycker nog att änka får vara med... :-)

    SvaraRadera
  7. Det var verkligen inte lätt den här veckan!

    SvaraRadera