måndag 18 april 2016

Tematrio - Kungligheter

Lyrans Noblesser har en tematrio, som denna gång handlar om kungligheter. Så här skriver Lyran: Nej, jag är inte rojalist, men icke desto mindre är temat denna vecka kungligheter. Om det bär er emot (eller helt enkelt är för svårt) får ni gärna komplettera med statschefer, borgmästare o s v. Ni behöver ju heller inte hålla er i den s k verkligheten om ni inte vill.

Till skillnad från Lyran är jag rojalist av födsel och ohejdad vana, så det här ämnet passade mig som handen i handsken.

Jag börjar med att återanvända en bok som jag använde i förra veckans bokbloggsjerka, nämligen Antonia Frasers Henrik VIII:s sex hustrur.
Tudortiden är en fascinerande epok i den engelska historien. Henrik VII hade lyckats erövra tronen. Hans tilltänkte efterträdare var sonen Arthur, men denne dog ung. Arthur hade varit trolovad med Katarina av Aragonien, och nu fick Arthurs yngre bror Henrik ta över henne.
Henrik VIII och Katarina var gifta länge, men äktenskapet resulterade bara i en dotter (Maria den blodiga), ingen son.
Därför bestämde sig kungen för att skiljas från sin hustru, men påven sade nej. Detta blev skälet till att den engelska kyrkan skildes från Rom. Som officiellt argument för att få skilsmässa använde Henrik det faktum att hustrun varit trolovad med hans bror. Om brodern legat med henne (vilket Katarina förnekade) så var det en förbjuden förbindelse.
Fem hustrur lyckades Henrik VIII avverka efter skilsmässan. Ett par av dem lät han halshugga. Tre av hans barn inom äktenskapen nådde vuxen ålder. De blev alla engelska monarker - Edvard VI, Maria I och Elisabeth I.

Sverige och dess regenter under 1000 år är sammanställd av Lars O. Lagerqvist. En mycket trevlig bok som berättar om alla våra konungar från Erik Segersäll till Carl XVI Gustaf.
Där finns både kortfattade biografier över regenterna, men även berättelser om Sverige genom tiderna.

Kjell Fridhs biografi Gamle Kungen handlar om Gustaf VI Adolf. 
Snart fyller vår nuvarande kung 70 år. Han har suttit på tronen i snart 43 år. Det finns säkert många som tycker att han är gammal. Men då kan man ju tänka på att hans företrädare, Gustaf VI Adolf var 68 år när han blev kung! Ändå varade hans regeringstid i 23 år. 
Om Carl XVI Gustaf blir lika gammal som sin farfar, så kommer han att vara kung i över 60 år.

18 kommentarer:

  1. Frasers bok skulle jag kunna tänka mig att läsa. intressant att få samma händelser belysta från olika håll. Gustaf VI Adolf verkar ha varit en fin och bildad människa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frasers bok är inte alls dum. Håller med om Gustaf VI Adolf.

      Radera
  2. Frasers bok skulle jag vilja läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En intressant period i den engelska historien.

      Radera
  3. Lagerqvists bok står i pappas hylla, får se till att låna den lite :)

    SvaraRadera
  4. Tudorboken blev jag så klart nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver inte vara rojalist för att fascineras av historien.

      Radera
  5. Vi andra kan byta jobb då och då under karriären... Tack och lov!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog inte helt enkelt att ha hela livet utstakat för sig redan från början.

      Radera
  6. Spännande trio. Inte har jag läst någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtminstone den första är spännande. De andra två är bra på andra sätt.

      Radera
  7. Mittenboken tycker jag att jag känner till, undrar om den inte står undangömd i hyllan någonstans. :)

    SvaraRadera
  8. Har inte läst någon av dina böcker.

    SvaraRadera