söndag 23 september 2018

En smakebit på söndag - 1793

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser är 1793 av Niklas Natt och Dag.

Gustav III är död. Mer än ett år har gått sedan skotten föll på maskeradbalen. Kronprinsen är omyndig och krigsåren har tömt statskassan. Riket styrs av egenintressen medan folket far illa. Ingen litar på någon. Överallt frodas missnöje och paranoia.
Hösten 1793 hittas ett lik i Fatburen på Södermalm, den igenslammade sjö där allt kåkstaden avskräde hamnar. Den döde saknar armar och ben, men skadorna är inte nya.
Cecil Winge har varit Stockholms poliskammare behjälplig med sitt skarpsinne förr. Nu vacklar hans hälsa, men han krävs på en gentjänst han inte kan neka. Tiden är knapp, och den vinter som ska bli den svåraste Stockholm skådat på ett decennium är i antågande.

Smakbiten är hämtad från sidan 26:

I månader har polismästare Johan Gustaf Norlin lovats en tjänstebostad, men av det har ingenting blivit. Han bor kvar med sin familj i samma trappa som tidigare, tre kvarter från Börsen. Klockan har börjat räkna småtimmarna när Winge hämtar andan efter den trevande klättringen upp till tredje våningen. Han kan höra att nattens tidigare besökare inte förmått väcka polismästaren utan att också störa familjen. Någonstans inne i bostaden vyssjar en kvinna ett skrämt barn. Norlin väntar honom redan i förmaket, utan peruk, och med en flik av nattskjortan synlig mellan ämbetsjacka och byxor.
"Cecil. Tack för att du kommit fast varslet var kort."

34 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten, spännande språk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara en annorlunda bok. Jag har stora förhoppningar på den.

      Radera
  2. Den här läste jag för en tid sedan. Ruggigt bra.

    SvaraRadera
  3. Läste denna tidigare i år, den kändes riktigt verklighetstrogen.

    SvaraRadera
  4. Tyckte så mycket om den boken. Mörk Tack för smakbiten! och hemsk men så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror verkligen att det är något för mig.

      Radera
  5. (Heter forfatteren Natt och Dag til etternavn?)
    Hvis jeg forstod smakebiten riktig er dette en historisk krim. Det er en av mine favorittsjangre. Jeg er glad i historie, og i krim - så det er fint å få de kombinert :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han heter Natt och Dag i efternamn. Det är en av Sveriges äldsta adelssläkter.

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Kanske man borde läsa, många verkar ju gilla den riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag har gett ut ett par kriminalromaner i historisk miljö, tänkte jag att den nog kunde passa mig 😉

      Radera
  7. Jag har inte undgått den här boken, men jag är tveksam till om jag kommer att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste nog tycka om historiska romaner för att gilla den.

      Radera
  8. Förr eller senare, kanske förr, måste denna läsas. Bara positiva omdömen har jag läst, tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också sett att den fått mycket god kritik på bloggarna.

      Radera
  9. Tack för smakbiten - den här har jag i vill-läsa-listan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den listan har en förmåga att bli lång 🙄

      Radera
  10. Den är superbra! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten! Tyckte den var intressant, läbbig och bra. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, läbbig och bra - det kör vi på! 😄

      Radera
  12. Tack för smakbiten. Den här hade jag tänkt läsa men än har det inte blivit av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft den liggande här sen bokrean.

      Radera
  13. Jag har fortfarande inte läst den här omskrivna boken, men jag skulle nog tycka om den. Dels för att berättelsen verka bygga på rejält med research, dels för att den utspelar sig i Stockholm. Alltid lär man sig något nytt om sin huvudstad. Tack för smakbiten och hoppas du får givande och trevliga dagar på mässan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han verkar ha läst på bra. Jag har redan lärt mig om Fatburen, som tydligen var en sjö på Södermalm.

      Radera
  14. Jag håller på och lyssnar på den just nu och den är så übervidrig så att jag funderar på att ge upp den. Men så slutade jag läsa deckare för att jag fick nog av alla excesser i tortyr och utförliga skildringar av offrets lidande. Urk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då, excesser i lidande är inte jag heller så förtjust i. Det är därför jag slutat läsa Camilla Läckbergs böcker.

      Radera
  15. 1793 var en riktigt läsvärd bok. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  16. jag tyckte att den här boken fick så många fina omdömen att jag faktiskt gick och köpte den. tack för smakebiten!

    SvaraRadera