söndag 2 september 2018

En smakebit på söndag - Hur man gör succé på dårhus

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser är Hur man gör succé på dårhus av Emmy Abrahamson.

Majas karriär som ståuppare är inte precis lysande. Inte hennes liv i övrigt heller. Det började när hennes mammas pessar gick sönder, och på sistone har hon brutit sig in i en stuga för att stjäla sprit, rivit ner sin bästis tapeter - till hälften - som en överraskning och missat ett viktigt steg i karriären på grund av en ouppfostrad hund. Men det är väl inget att bli inlagd på psyket för, eller?

Smakbiten är hämtad från sidan 13:

Jag var den enda femåringen på dagis som visste vad ett pessar var för något. Anledningen till detta var att min mamma redan från tidig ålder berättat för mig att jag var resultatet av ett pessar som inte fungerat när hon bestämt sig för att prova ett nytt preventivmedel 1984. Jag fick inga syskon eftersom min mamma sedan började äta p-piller (jag var även den enda femåringen som visste vad p-piller var för något). Som matematiker trodde hon på total ärlighet och på att förklara allting så sakligt som möjligt. Som den gången jag var fem år gammal och hittade hennes bindor i skåpet i badrummet.
"Är det här plåster för fötterna?" frågade jag (vilket bedårande och fantasifullt barn jag var!).
"Nej, det är till för när jag har mens", svarade hon.
"Vad är det?"
"Varje kvinna blöder i ungefär en vecka en gång i månaden. Det kommer även du att börja göra om sju till elva år. De har bindorna är till för att samla upp allt blod", svarade hon innan hon lämnade rummet och mig traumatiserat skräckslagen över min annalkande framtid.

26 kommentarer:

  1. Virker som en underholdende bok, jeg måtte smile flere ganger bare i løpet av dette vesle utdraget.

    SvaraRadera
  2. Det är litet för mycket buskis över citatet för min smak, men jag skall hålla utkik efter vad du skriver om den sedan. Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  3. Underhållande. Dock tror jag inte matematik och ärlighet nödvändigtvis hänger ihop ;-)

    SvaraRadera
  4. Gillar titeln på boken och en rolig smakebit.

    SvaraRadera
  5. Rolig titeln, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Har läst en bok av den författaren men inte den här. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Den här läste jag för en tid sedan men tyckte inte alls lika bra om den som Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Känner inte till det författarnamnet.

    SvaraRadera
  9. Dom poppar upp som svampar nu, alla feel-good-romaner och komediromaner. Jag har svårt för genren, tittar sällan på humorserier eller komedier på film. Vilken torrboll jag är...tack dock för smakbit, oerhört många uppskattar denna litteratur

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar allt att få läsa lite feel good-böcker ibland.

      Radera
  10. Blev besviken när jag läste boken. Tyckte att det var för mycket buskis. Men författarens andra böcker har jag gillat. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. stackars barn, säger jag. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  12. Det lät ju lite kul, kanske jag skulle prova läsa.

    SvaraRadera