söndag 9 september 2018

En smakebit på söndag - Raskens

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser är Raskens av Vilhelm Moberg.

Raskens är det väl många av oss som sett på TV, med Sven Wollter som indelte soldaten Rask och Gurie Nordwall som Ida. Jag tror dock inte att jag har läst boken, vilket jag ska råda bot på nu.

Smakbiten är från sidan 16, då Gustav (senare Rasken) är på dans:

- Ta dej en däka du mä! tyckte Johan och sluddrade redan på målet. Där har du för exempel Nergårds-Anna - du skulle ju ta henne från körkvärdens Edvard, sa du! Om du törs nu?...
- Nergårds-Anna... Ja, var ä hon bara?
- Titta din näsan pekar! Hon har visst Edvard i kväll mä - annars brukar hon ju byta fästman titt och tätt!
Den omtalade flickan dansade just förbi. Hon var lång och smart och hade - i motsats till de flesta av sina gelikar - små nätta fötter. Hennes skinn var vitt och mjällt, hon hade runda, rikt utvecklade bröst, som synbart spände emot den åtsittande klänningen, hennes stora ögon hade blåklintens färg och spelade och glänste. Med ett ord: hon var grann. Hon var också mer än någon annan åtrådd av pojkarna; aldrig behövde hon vänta över en dans, aldrig behövde hon gå ensam hem en natt. Men ingen pojke visste var han hade henne; hon hade ord om sig att vara ombytlig som ett aprilväder till sinnelaget.

26 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, han har skrivit ett antal oförglömliga romaner.

      Radera
  2. Tack för smakbit. Vi läste och analyserade denna på högstadiet. Tyckte om att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket elände, men säkert realistiskt.

      Radera
  3. Tack för smakbiten! En klassiker, men jag har inget minne av att läst den.

    SvaraRadera
  4. Inte läst denna, men sett på TV för länge sedan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns bara två TV-kanaler, så ”alla” såg den. Den hade 5 miljoner tittare som mest.

      Radera
  5. Jag har inte heller läst den, men tror att den finns som ljudbok på Storytel. Tror jag ska ta och lyssna på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en mycket intressant berättelse.

      Radera
  6. Jag har inte läst den här, och inte sett på TV heller, så klassiker den är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den boken/-serien kanske inte var lika stor öster om Bottenviken :)

      Radera
  7. Takk for tips! Jeg har ikke lest noe av denne forfatteren :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så mycket i hans författarskap som är värt att utforska.

      Radera
  8. jag har både sett och läst, men det vore dags för omläsning. jag minns särskilt Gurie Nordwalls utslitna Ida

    SvaraRadera
  9. Rodnar och plockar fram skämskudden, jag har nog bara sett Mobergs filmatiserade verk, aldrig läst honom., Kanske dags att få till stånd en ändring, såg några Moberg igår när jag rensade i bokhyllorna på loppis där jag jobbar ibland.Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lägg genast några av dessa Mobergsböcker i din korg! ;)

      Radera
  10. Har bara hört talas om tv-serien, visste inte ens att det var en bok. Lite fränt att det är skrivet på dialekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är dialogerna som är skrivna på småländska. I övrigt är det mer "vanlig" svenska.

      Radera
  11. Tror inte att jag har läst den här men tv-serien minns jag. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oförglömlig TV-serie för oss som var med då ;)

      Radera
  12. Har läst den en gång i tiden men det vore nog dags att läsa om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det ska bli jätteroligt att läsa den.

      Radera