söndag 16 september 2018

En smakebit på söndag - När madonnan återvände till San Veronica

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Flukten fra virkeligheten. Den här gången är det en novell, som jag ska börja läsa. Den heter När Madonnan återvände till San Veronica och är skriven av Ingvar Hellsing Lundqvist.

En skakande och internationellt prisbelönt berättelse om en av vår tids modigaste kvinnor. Som borgmästare i en mexikansk stad får vi följa hennes kamp mot social nöd och hänsynslösa drogkarteller. Berättelsen är inspirerad av verkliga händelser men får också ett skimmer av betvingande magi.
En fånge som arbetat åt kartellen misshandlas brutalt i ständiga förhör. Han besitter unik och farlig kunskap. Det är genom hans ögon och tankar vi får följa skeendet ända fram till det dramatiska men också oväntade slutet.

Smakbiten kommer från inledningen:

Att pärmen inte omedelbart kommit i dagens ljus berodde enbart på något så trivialt som att man inte genast kunnat finna nyckeln till en byrålåda. Därför hade man först långt senare i hennes kvarlåtenskap funnit en samling papper. De flesta innehöll idéer, utkast till tal, planer och andra skisser. Men ett av dem innehöll en bön till Madonnan. Pappret var vikt i fyra delar och inte som de andra utskrivet på skrivare utan präntat för hand.

18 kommentarer:

  1. Den här kände jag inte till, noveller är väldigt lagom mellan varven, tack för intressant smakbit!

    SvaraRadera
  2. Den har jag läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har väl gått ut en del recensionsex.

      Radera
  3. Åh, henne har jag hört talas om. Nu blir jag nyfiken.

    SvaraRadera
  4. Denna kände jag inte till. God idé att varva med noveller, måste nog ta och göra det snart igen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland behöver man få plana ut efter några tjocka romaner.

      Radera
  5. Helt obekant för mig, men verkar spännande.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker mycket om novellformatet, likaså tycker jag om böcker som har en viss verklighetsanknytning. Kan det bli bättre? Tack för intressant smakbit

    SvaraRadera
  7. känner varken till författare eller titel. verkar klart intressant. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  8. Ingen jag känner till men kul med lite tips. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera