söndag 30 september 2018

En smakebit på söndag - Ny minneslångrev

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag ska börja läsa heter Ny minneslångrev och är skriven av Kjell Fredriksson.

Boken är en samling av de krönikor som författaren publicerat i olika sammanhang. 

Smakbiten är från den första krönikan i boken, vilken heter "Min okända faster":

Min pappas barndom var nog ledsam. Hans mor dog i barnsäng, när han var två år. Den nyfödda lillasystern, Hulda Maria, dog också, blott fem veckor gammal. Pappa hade inte syskon och fick inga senare, eftersom fadern inte gifte om sig. Kvinnorna i hans barndomsmiljö var de pigor som var anställda på gården. Att de gjorde avtryck vet jag, eftersom jag som liten pojke besökte en av dessa årligen tillsammans med pappa.
Det känns lite märkligt att kalla den lilla döda flickan "min faster", men det var hon fastän hon dog nästan femtio år innan jag föddes. Hur annorlunda hade inte pappas liv blivit, om hon fått leva, och kanske också mitt eget.

20 kommentarer:

  1. känner du författaren eller har någon anknytning till honom? tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har varit kulturchef i Karlstads kommun och jag har suttit i kulturnämnden.

      Radera
  2. Känner inte till den här författaren/krönikören.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten, det var en okänd författare för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland vill man följa en stig som inte ligger vid allfarvägen 🙂

      Radera
  4. Känner inte till den här boken. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har ibland agerat Fröding i olika sammanhang. Det finns en viss likhet 😊

      Radera
  5. Den här boken/författaren kände jag inte till. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick den av författaren själv vid Värmlands Bokfestival 2017.

      Radera
  6. Jag blev lite nyfiken på författaren men det var inte lätt att hitta något när man googlade. Och förlaget har inte gett närmare beskrivning på boken. Men jag förstår att intresset för boken blir större då man som du har en relation till författaren. Tack för smakbit, i boken finns säkert mycket tänkvärt och läsvärt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så att det betyder nåt när man känner författaren.

      Radera
  7. Tack för en intressant smakbit.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Känner inte till den författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är världsberömd i hela Karlstad 😂

      Radera