måndag 10 september 2018

Tematrio - Röd

Det är måndag och då är det Lyrans tematrio. Den här gången är temat röd. Så här skriver Lyran: Så här efter valet som slutade i total förvirring vill jag bekänna färg och temat är därför detta vecka så klart RÖD. Var gärna uppfinningsrika och långsökta i era val.

Första boken får bli Vi ses vid Röda Sten av Viveca Lärn. En rolig bok, som var den första boken av Viveca Lärn som jag läst. Hon skriver lättsamt och med en stor portion humor. Jag älskar till exempel det här lilla stycket, där huvudpersonen Judit funderar över det faktum att hon snart ska fylla fyrtio. Hon promenerar nerför Avenyn.
- Flytta på dig, kärring! ropade en kille som kom susande förbi Seven Eleven på gröna inlines.
Judit vände sig om men hon kunde inte se någon kärring över huvud taget. Det var egendomligt.
En annan som saknar självinsikt var gäller den egna åldern är Judits vän Dennis. Han bestämmer sig för att sluta supa, och tar på sig träningskläder och ger sig ut att jogga.
Hans kondition var anmärkningsvärt god. Han hade fått en stor fläck fram på tröjan och kände också svetten rinna mellan skulderbladen.
Tvu unga mammor som sköt var sin barnvagn framför sig stirrade på honom vid Mariaplan. Han gav dem en lång blick. Han kanske var rätt snygg ändå.
Bakom sig hörde han dem fnissa. De undrade nog om han var ledig.
Dennis kände sig i form.

Mellan rött och svart är tredje delen i Jan Guillous romansvit Det stora århundradet. De första delarna heter Brobyggarna och Dandy.
I den här delen följer vi familjen Lauritzen i både Sverige och i Tyskland under tiden fram till andra världskriget. Det tyska samhället polariseras och motsättningarna letar sig även in i familjen. I släkten finns både judar och SS-officerare.
Titeln får mig att tänka på ett roulettbord, men här är det ett spel med betydligt större insatser än vad som någonsin skådats i Monte Carlo eller Las Vegas.
Det är en tid av synnerligen stora politiska spänningar. I släkten Lauritzen finns både röda och svarta/bruna.

Sedan kan jag bara inte hålla mig. Det får bli den här boken, vars framsida onekligen är röd. Det är Synd, som är skriven av denne bokbloggare ;)
Det är sent 1800-tal. I den värmländska socknen Frykeboda hittas klockaren, tillika poststationsföreståndaren, mördad. Någon har uppenbarligen brutit mot femte budordet: Du skall icke dräpa. Men det visar sig att det finns fler synder att bekänna.
Detta är en uppföljare till min debutroman Skam. På nytt får vi följa länsmannen Nathanael Efraimsson och fjärdingsmannen Alfred Karlsson i deras arbete med att försöka få tag i gärningsmannen.
Även denna gång bygger historien på ett autentiskt svenskt rättsfall, men platser och personer är ändrade och upplösningen blir en annan.

20 kommentarer:

  1. Fin röd trio! Just det ja, Synd var ju röd...det glömde jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog lättare för mig att komma ihåg 😄

      Radera
  2. Tack för trion. Den tredje boken verkar absolut mest intressant!

    SvaraRadera
  3. Fin röd trio, roligt att du kom på den göteborgska röda sten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får inte glömma bort Sveriges framsida 😉

      Radera
  4. Vilka roliga citat från Viveca Lärn. Hon har ju skrivit många böcker, vet att jag läste en hel del barnböcker av henne när jag var liten.

    SvaraRadera
  5. Tack för trevliga tips. I Jan Guillous serie har jag bara läst första boken än så länge, men resten av serien står och väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där finns lite blandade färger att använda sig av 😀

      Radera
  6. Synd fick vara med på min färgmatchade trio oxå. :)

    SvaraRadera
  7. Grattis till nya boken! Vad roligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, fast Synd kom ut i fjol. Årets bok heter Ingenting att se.

      Radera
  8. Jag har bara läst din bok i trion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid nåt sa Fan när han fick se Åmål 😄

      Radera
  9. Av de här är det faktiskt bara din bok jag läst!

    SvaraRadera