söndag 8 september 2019

En smakebit på söndag - Lila hibiskus

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet den här veckan är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser heter Lila Hibiskus och är skriven av Chimamanda Ngozi Adichie.

Eugene Achike är en god man. Han skänker pengar till välgörenhet. Genom sin tidning bekämpar han korruption och förtryck. Och han misshandlar sin fru och slår sina barn.
I Lila hibiskus tecknar tonårsflickan Kambili ett fasansfullt porträtt av sin egen far, en man som driver sin familj till undergång genom sina förvridna uppfattningar om godhet och ondska, renhet och synd.
Men det är också en historia om hur kärlek och förhoppningar kan växa där man minst anar det, liksom en lila hibiskus med sin starka doft av frihet kan slå rot och växa bland den vanliga röda.

Smakbiten är hämtad från sidan 35:

Jag gick ut från mitt rum i samma ögonblick som Jaja kom ut från sitt. Vi stod på avsatsen och såg Papa gå nedför trappan. Han hade slängt Mama över axeln som en av jutesäckarna med ris som arbetarna på hans fabriker köpte i stora partier vid gränsövergången i Seme. Han öppnade dörren till matsalen. Sedan hörde vi ytterdörren öppnas, hörde honom säga något till Adamu, portvakten.
"Det är blod på golvet", sa Jaja. "Jag hämtar skurborsten i badrummet."
Vi skurade bort blodspåren som fortsatte i trappan som om någon hade burit en läckande burk röd vattenfärg hela vägen ned till bottenvåningen. Jaja skurade medan jag torkade upp.

28 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar henne! Och Lila hibiskus är väldigt bra - och väldigt otäck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är visst hennes debutroman. Den har vunnit priser vet jag. Och visst är den bra, men den där Papa borde ju spärras in!

      Radera
  2. Jag har inte läst något av henne, men har en annan oläst i hyllan. Den om en halv gul sol.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En halv gul sol har jag hört talas om många gånger. Den var tydligen den första av henne som översattes till svenska, men det är Lila hibiskus som är debutromanen.

      Radera
  3. en bok som väntat ett tag i min bokhylla

    SvaraRadera
  4. Lila hibiskus är bra men lite otäck. Gillar nog Americanah bäst av hennes böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Låter som en bok jag skulle vilja läsa. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  6. Låter ju hemskt obehagligt det där, men tack för smakbiten. Länge tänkt läsa något av författaren, men annat kommer emellan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det avsnittet är riktigt obehagligt.

      Radera
  7. Den finns oläst i min bokhylla så jag räknar med att läsa den så småningom. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland smyger sig olästa böcker in i bokhyllan :)

      Radera
  8. Svar
    1. Jag tror att det här blir en författare jag vill läsa mer av.

      Radera
  9. Har hört mycket lovord om denna bok, men tror man ska känna sig i balans och stabil när man läser den. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våld i nära relationer är alltid obehagligt.

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Har läst annat av henne, och är lite nyfiken på den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En halv gul sol har jag hört mycket positivt om.

      Radera
  11. Jag läser just nu Americanah av samma författare.

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten! Den läste jag för några år sedan.

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten! Inte läst något av författaren men böckerna står på vill-läsa-listan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är intressant att få läsa böcker av afrikanska författare.

      Radera
  14. inget går upp emot En halv gul sol. har läst Lila Hibiscus och Americanah också.
    tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En halv gul sol kommer jag att läsa vad det lider. Har hört så mycket gott om den. Biblioteket har den säkert.

      Radera