torsdag 5 september 2019

Helgfrågan v. 36

Helgfråga från Mias bokhörna. September innebär Bokmässa, alla bokälskares stora fest. Helgfrågan lyder:

Ska du på bokmässan i år?

Bonusfråga: Vilken bok känner du att du måste köpa in?

Nej, jag ska inte på bokmässan. Jag var där i fjol, för då skulle jag intervjuas i Värmlandsmontern, men i år åker jag inte dit. Det är ju roligt, men det är lite mycket på en gång för en pojke från landet ;) Jag laddar för Värmlands Bokfestival i november.

Just nu ska jag inte köpa något, men jag vet att jag måste skaffa de senaste delarna i Jan Guillous stora romansvit Det stora århundradet.


22 kommentarer:

  1. Guillous böcker vill maken nog söka så småningom, Bokmässan kommer igen nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är liksom aldrig för sent att åka till Bokmässan. Inte så länge man lever i alla fall, och sen kvittar det.

      Radera
  2. Värmlands bokfestival har jag aldrig varit på. Kanske dags nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag. 22-23 november.
      http://varmlandsbokfestival.se/

      Radera
  3. Den serien har jag hört mycket positivt om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra idé att skildra ett århundrade genom en släkts historia.

      Radera
  4. bästa sättet att förmedla historia på. det ska vara genom människor. Lars Lerin fick också nog en gång för många många år sedan. han skulle hålla ett anförande i en ganska liten sal. vi väntade och väntade. långt om länge kom Bengt Berg med sin lilla fez på huvudet och meddelade sorgset att Lars Lerin kom; Lars Lerin såg; Lars Lerin tog en taxi hem till Värmland. iofs kunde en ha en viss förståelse för honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lars Lerin har väl måhända en och annan bokstavskombination, så det kanske blev lite mycket för honom.

      Radera
  5. Jag är ganska upprörd över att jag inte visste om Värmlands bokfestival när jag bodde där! Eller är det något väldigt nytt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hette tidigare Värmländska bokmässan. Den har säkert funnits i tio år i alla fall. Tidigare hölls den på Värmlands museum, men numera på Nöjesfabriken. Jag tycker det är en imponerande tillställning med en massa lokala författare och litterära sällskap som visar upp sig och sina alster.

      Radera
  6. Lokala mässor kan vara nog så roliga och intressanta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det här är inte ett ynkligt litet event, utan riktigt imponerande enligt mig.

      Radera
  7. Jag saknar bara sista boken i Guillous serie, men jag har alla som pocket så jag får vänta ett tag innan den nya kommer i det formatet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag saknar de två senaste, som är böckerna ovan. Jag har dem inbundna, så jag borde göra något år det. Fast de dyker väl upp på bokrean nån gång :)

      Radera
  8. Jag har länge tänkt att jag ska läsa den där serien, men de där senaste delarna har jag nog missat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar komma en om året, så det är svårt att hålla jämn takt med honom :)

      Radera
  9. Oj, Guillous romansvit verkar omfattande!

    SvaraRadera
  10. Läst ett par delar i serien men sen kom jag av mig. Tyckte mest om den första. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att de två första är bäst.

      Radera
  11. Den serien vill jag läsa någon gång

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant med en romansvit som täcker en tid som vi själva, våra föräldrar, våra far- och morföräldrar har upplevt.

      Radera