tisdag 24 september 2019

Tisdagstrion: Verklighetsflykt

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat verklighetsflykt . Här följer min trio:


I Markus Zusaks bok Boktjuven finns en flicka som verkligen behöver lite verklighetsflykt. På baksidestexten kan man läsa att nioåriga Liesel Meminger bor hos en fosterfamilj. Hennes föräldrar har tagits till ett koncentrationsläger och hennes lillebror är död. Liesel är en boktjuv - hon stjäl från nazisternas bokbål, från borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns att hitta. Hon delar böckerna med sina grannar när de sitter i skyddsrummen och med den judiske man som gömmer sig i hennes källare.
Vad jag inte förstod innan jag började läsa boken var att den innehöll så mycket mörker. Det är definitivt ingen feel good-roman. I början hade jag svårt att förstå den, men snart trollbands jag av berättelsen. Det finns strimmor av ljus även i en värld fylld av mörker. För det är en mörk värld vi får möta, i en liten by i Tyskland under åren 1939-43. Döden, som är bokens berättare, har mycket att göra. Det är så många själar som han ska hämta.
När jag kom till slutet av boken hade jag tårar i ögonen. Kunde inte Liesel ha fått slippa en del av all den omänskliga sorg hon drabbades av? Men det här var Nazityskland under brinnande krig. Det var ingen lycklig tid.
Det är en fin bok, som jag gärna rekommenderar. Men bitvis gör den ont att läsa.



I Jan Guillous bok Att inte vilja se möter vi en annan typ av verklighetsflykt, där människor vill förneka verkligheten.
Den här delen av romansviten Det stora århundradet utspelar sig under andra världskriget. Kriget splittrar familjen. En familjemedlem tillhör ett elitförband inom SS, medan en annan deltar i den norska motståndskampen.
Bröderna Lauritzen hoppas på en tysk seger i kriget. Inte för att de är nazister, för det är de absolut inte, utan för att de känner en stark samhörighet med den tyska kulturen och dessutom har nästan hela familjeförmögenheten låst i tyska fastigheter.
Titeln syftar naturligtvis på oviljan att inse vilket utrotningskrig nazisterna ägnade sig åt. Boken har kritiserats av historiker, som menar att det visst var känt att judar dödades i stor skala, och att Guillou därför ger en felaktig bild av hur man i Sverige såg på kriget.
Jag tror att det är en feltolkning. Det handlar om att inte VILJA se. Hur lätt är det inte att förneka fakta som talar emot den egna världsbilden. På samma sätt som många vägrade inse vilken brutal mördarregim som styrde i Moskva.



När det gäller den sista boken har jag varit lite fri i min tolkning av ämnet. Här handlar det om att verkligheten flyr bort från en människa.
Och varje morgon blir vägen hem längre och längre är en fin liten bok. Fredrik Backman låter oss möta en gammal man, som märker att han steg för steg glider in i demensens glömska. Ljuset i hans liv är sonsonen Noah; en pojke som betyder så mycket för honom att det inte räcker att kalla honom Noah. Nej, dubbelt upp ska det vara och den gamle mannen kallar därför pojken för Noahnoah.
Det är en sorg för mannen, när han fortfarande är medveten om att demensen tilltar, att han inte kommer att kunna vara samme farfar. Det är ju så att när en människa är tillräckligt dement, så är hon inte medveten om det. Mot slutet blandar han ihop sonen och sonsonen. Han förstår inte att sonen numera är en vuxen man.
Boken får mig att tänka på min egen mamma. Hon fyllde 92 i sommar, och hon är dement. När vi fikar kan hon fråga hur många gånger som helst efter socker och skedar, fastän ingen av oss använder socker. Om jag frågar henne vad hennes barnbarn heter, så vet hon inte det, men när hon träffar dem så känner hon (oftast) igen dem. Jag vet att min yngsta dotter som är 19 år oroar sig för att det ska komma en dag då farmor helt har glömt bort henne.
Demens är en sorg för de närstående. Min pappa dog helt oväntat när han var 62. Min mamma mister jag en liten bit i taget.


(Till sist vill jag påminna om min utlottning av den pinfärska romanen The Mars Room.)

20 kommentarer:

  1. Ett smart val med Backmans bok, den ska jag läsa snart. Guillous böcker har ännu inte plockat upp. En spännande trio! :)

    SvaraRadera
  2. så kan man också tolka, Zusaks bok är hemsk verklighet... och Guillou vill gärna återge verkligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kan man tolka. Det hade väl varit trist om jag bara plockat fram tre böcker som ger läsaren lite verklighetsflykt.
      Zusaks bok är inte verklighet. Det är en roman. Det kan man kanske förstå om man betänker att det är Döden som är berättare.

      Radera
  3. Vilka bra tolkningar på temat!

    SvaraRadera
  4. Boktjuven var ju väldigt bra. Guillous serie har jag, som sagt, länge funderat på att börja lyssna på. Jo, det måste ha varit väldigt svårt för den tidens människor att "säga upp" relationen till hela den tyska kultursfären, som ju var helt dominerande. Tyvärr är den fortfarande satt på undantag, vilket jag tycker är synd. Det var inte bara förintelseoffer och övriga offer för kriget som drabbades utan hela den tyska språkvärlden. Jävla Hitler och nazismen, förbannade vare de! Jag hade hellre ingått i en tysk kultursfär än den amerikanska som råder idag.
    Backman har jag aldrig läst. Det bara MÅSTE jag göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi tycks ha glömt bort att vi i alla tider tillhört den germanska kultursfären. Tänk så oerhört mycket kultur som kommit från den tyska språkvärlden. Om Storbritannien lämnar EU kommer det bara vara Irland och Malta där engelska är officiellt språk. Det kommer att vara fler som har svenska än engelska som modersmål inom EU. Det största språket kommer att vara tyska. Jag tycker faktiskt att tyska borde vara obligatoriskt i den svenska skolan, i vart fall på högstadiet.

      Radera
  5. Boktjuven är den enda jag läst av böckerna i din trio. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  6. Tyckte också mycket om den lilla Backman-boken. Demens är så smärtsamt, inte minst för de närstående! Boktjuven SKA jag läsa. Har haft den, länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått igång processen för att få in min mamma på ett demensboende. Jag vet att hon kommer att protestera, och det kommer att göra ont för oss närstående. Samtidigt vet jag att det inte finns något rimligt alternativ.

      Du ska absolut läsa Boktjuven!

      Radera
  7. Du har en spännande och intressant vinkling på triotemat. Ja, rörande borde jag nog hellre säga. Jag har inte läst någon av böckerna, men jag blir nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det var roligt att göra något annorlunda av temat :)

      Radera
  8. Jag har läst den första och den sista. Båda två fullpoängare för mig. Fantastiska är de.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda är gripande, var och en på sitt sätt.

      Radera
  9. Backmans bok är allt bra fin. Boktjuven har jag också läst men inte riktigt lika såld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite ovanlig för att vara Backman, men väldigt fin.

      Radera
  10. Tog mig aldrig förbi början av Zusaks bok, kanske borde jag ha varit mer uthållig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog att den vinner i längden.

      Radera