tisdag 3 september 2019

Tisdagstrion: Kvinnlig vänskap

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat kvinnlig vänskap. (Jag kanske har tänjt lite på begreppet, framför allt vad gäller den första boken.) Här följer min trio:

Joyce Carol Oates' bok Svart flicka Vit flicka handlar om en speciell vänskap. Vänskapen är inte ömsesidig.
Den svarta flickan heter Minette och den vita flickan heter Genna. De är rumskamrater på Schuyler College.
Genna är uppvuxen i en utpräglat liberal familj och gör allt för att bli vän med Minette. Men Minette är inte det minsta intresserad. En mer självupptagen person än Minette får man leta efter.
Snart utsätts Minette för trakasserier på skolan med tydliga rasistiska förtecken. Genna ställer givetvis helhjärtat upp för Minette, men är den svarta flickan verkligen ett offer?
Samtidigt får vi följa Gennas komplicerade förhållande till sina föräldrar, inte minst fadern som är en radikal hippieadvokat.
Boken är givetvis mycket amerikansk, men ändå intressant. Den fängslar och griper tag i läsaren.


Jeanette Wintersons bok Det finns annan frukt än apelsiner handlar det om mer än bara vänskap. I boken inleder huvudpersonen ett lesbiskt förhållande, vilket inte tas emot väl av modern och församlingen de tillhör.
Boken ska, om jag förstår saken rätt, vara självbiografisk. Jess växer upp i en adoptivfamilj, där mamman är synnerligen aktiv och bestämd pingstvän. Jess är hennes stora hopp. Flickan ska bli missionär. Uppstår det några konflikter, kan man ju alltid ta en apelsin...
Allt går dock inte som man har tänkt sig. Jess inser att hon är lesbisk och inleder ett förhållande med en annan ung flicka. När församlingen får veta detta, fördöms hon och pastorn och de äldste vill att hon ska bekänna och ångra sina synder.
Allt i boken är inte så lätt att förstå, i vart fall inte för mig. Jag fattar inte det där med den apelsinfärgade demonen, som dyker upp i ett par kapitel.
Men sammantaget är det en humoristisk och självutlämnande bok, som jag varmt vill rekommendera.


Kärleken väntar längst ut på grenen är en nyutgiven roman av Mari Åberg.
Tiden är 70-tal och huvudpersonen är Annika, en okysst, blyg och något naiv artonåring som flyttar till Malmö för att bli flygledare. Här möter hon den världsvana Eva som kommer direkt från den glamorösa modellvärlden och påverkas av hennes levnadsglada sätt.

31 kommentarer:

  1. Wintersons bok älskar jag, Åbergs bok är fin vänskap, Oates finns i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Står den oläst i bokhyllan? Det måste du göra något åt :)

      Radera
    2. jag var också okysst i den åldern ❤️

      Radera
  2. Joyce Carol Oates brukar ju skriva bra, men den här boken har jag inte läst. Wintersons bok läste jag för länge sedan.

    SvaraRadera
  3. Jeanette Winterson är en författare som lockar. Någon gång ska jag läsa något av henne.

    SvaraRadera
  4. två starka kvinnor som vet vad de vill i Kärleken väntar längst ut på grenen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tycks ha svårt att släppa att jaga inte hade samma åsikt som du om boken. På din egen blogg antydde du att det skulle beror på att jag inte klarar av starka kvinnor. Mitt problem med Annika under den första delen av boken när hon umgås med den världsvana Eva är inte att hon skulle vara stark, utan att hon är så totalt naiv och bortkommen. Ibland har man olika uppfattning om en bok. Det får du försöka acceptera.

      Radera
  5. De två första på listan vill jag verkligen läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda är bra och intressanta, var och en på sitt vis.

      Radera
  6. Har läst mycket av JCO men inte denna. De övriga två är obekanta!

    SvaraRadera
  7. Oates har jag nog i hyllan och Winterson borde jag förstås läsa.

    SvaraRadera
  8. Oates bok tilltalar mig mycket. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  9. En bok av Oates jag inte läst men din beskrivning låter väldigt intressant, så sannolikheten att jag läser den en dag är stor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den. Ett lite annorlunda perspektiv.

      Radera
  10. har läst en hel den av Oates, men jag orkar visst inte riktigt läsa i samma takt som hon skriver. din titel har jag till exempel inte läst. Winterson är ju jättebra i den här trion

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del författare är rasande produktiva :)

      Radera
  11. Winterson är en stor favorit hos mig! Har bara läst någon Oates, men inte den här, så tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svart flicka Vit flicka är intressant tycker jag.

      Radera
  12. har läst de två första. Mari Åbergs bok finns i min läsahög så den kommer jag att läs så småningom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där läsahögen som på något vis alltid börjar växa så fort man har betat av några böcker :D

      Radera
  13. Jag har bara läst Wintersons bok. tack för tips om de andra.

    SvaraRadera
  14. Wintersons bok har jag läst, inte de två andra. Alltid bra med tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det som är så kul när man studsar omkring mellan bokbloggarna. Man får så många nya tips.

      Radera
  15. Jag gillade Wintersons bok, men den senare rent självbiografiska var bättre

    SvaraRadera