söndag 29 september 2019

En smakebit på söndag - Nightflyers

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser heter Nightflyers och är skriven av George R. R. Martin.

När en vetenskaplig expedition gör sig redo att söka efter en mytomspunnen utomjordisk ras är det bara skeppet Nightflyer som står tillgängligt. Besättningen består endast av kaptenen Royd Eris, som presenterar sig genom ett spöklikt hologram.
Kaptenens ovillighet att visa sig för forskarna är dock inte det enda som orsakar oro. Med i expeditionen finns en telepat som från första stund känner av en farlig närvaro. De är inte ensamma ombord på Nightflyer.
Endast forskaren Melantha Jhirl har nu möjlighet att lösa mysteriet. När allt fler oförklarliga händelser inträffar faller det på hennes bord att utreda om hotet är verkligt. Men först måste hon hålla sig vid liv.

Smakbiten är hämtad från sidorna 26-27:

Lasamer lyfte sina bleka händer mot ansiktet. "Jag vet inte, jag vet inte", kved han. "Men det finns där, jag känner det. Karoly, jag registrerar någonting. Du vet att jag är skicklig, det är jag, det var därför du valde mig. Jag kände det alldeles nyss, när mina naglar borrade sig in i dig. Jag kan avläsa dig nu, glimtvis. Du tänker att jag är för hetsig, att det är instängdheten, att jag behöver bli lugnad." Den unge mannen skrattade ett tunt, hysteriskt skratt som dog bort lika snabbt som det hade börjat. "Nej, jag är bra, förstår du. Klass ett, testad, och jag säger att jag är rädd. Jag anar det. Känner det. Drömmer om det. Jag kände det redan när vi gick ombord, och det har blivit värre. Någonting farligt. Någonting labilt. Och icke-mänskligt, Karoly, icke-mänskligt!"

(Till sist vill jag påminna om min utlottning av den pinfärska romanen The Mars Room.)

18 kommentarer:

  1. Jag ska nog ta och läsa den tror jag. Jag vill förresten läsa Game of Thrones-serien också. Pust! Det är mycket man vill läsa och lite man hinner. Ha en skön söndag käre Robert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en ojämn vågskål mellan det man vill läsa och det man hinner. Tack det samma!

      Radera
  2. Den har jag läst, för bara någon vecka sedan. Var inte jätteimponerad, men den var helt okej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den var spännande. Väldigt annorlunda.

      Radera
  3. Har inte läst något av författaren, men sett en del av game of thrones. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog en av ytterst få som inte sett Game of thrones.

      Radera
  4. Beskrivningen lät ju riktigt spännande! Får bestämt ta o kolla upp denna närmare. Och tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Jag läste lite om boken som kom ut för många år sedan och har filmatiserats. Själv hade jag inte hört talas om den. Jag gillar dystopier, denna kanske är mer sf, men nog låter det ganska gastkramande, o jag som har klaustrofobi! Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Den här har jag funderat på om jag ska läsa, hade visst fått ett mejl om den.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Vet inte om jag kommer läsa den. Så många böcker, så lite tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är en bladvändare på bara 150 sidor, så den tar inte lång tid att läsa.

      Radera
  8. Jag har aldrig läst något av George R R Martin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte jag läst något av honom tidigare.

      Radera
  9. Har inte läst något av den författaren, ännu. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera