torsdag 27 februari 2020

Helgfrågan v. 9

Helgfråga från Mias bokhörna. Den här gången har Mia fått hjälp av Evelina att formulera helgfrågan. Helgfrågan lyder:

Vad är den perfekta längden på en bok?

Bonusfråga: När du är sjuk, vilken genre passar dig bäst då?

Hur långt är ett snöre? Jag vet väl inte om jag tycker att det finns en perfekt längd på en bok. En del böcker kan man önska att de hade varit längre, men andra böcker kan innehålla onödig utfyllnad. Böcker som närmar sig 500 sidor kan väl vara lite svåra att börja på. En bok på 250-400 sidor brukar nog bli bra.

Jag är nästan aldrig sjuk. Brukar inte behöva sjukanmäla mig för att jag drabbats av någon influensa. Om jag blir sjuk, så är det med besked. Som när jag fick en stroke för snart sex år sen. Då passade ingen genre eftersom synen var så påverkad. En god vän kom till sjukhuset med en bok till mig. Snällt tänkt, men boken var på 700 sidor och jag klarade knappt av att läsa pratbubblorna i en serietidning.

14 kommentarer:

  1. Ja, det går att vara för sjuk för att läsa. sorgligt men sant.

    SvaraRadera
  2. orkar inte läsa nånting när jag är sjuk, vid axelfraktur läste jag inget på en månad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, sjukdom ger inte nödvändigtvis mer lästid.

      Radera
  3. men synen kom tillbaka efter stroken? hur lång tid tog det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var ju inte blind, men mitt dubbelseende gjorde det mycket svårt att läsa. Men efter cirka fyra månader kunde jag ta en bok och läsa den.

      Radera
  4. Javisst är det en svår sak att bedöma hur perfekt ett bokomfång kan vara. En klassiker kan ju t.ex. vara perfekt med ett färre sidantal, komprimerad kvalité.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gamle och havet av Ernest Hemingway och Barabbas av Pär Lagerkvist är väl exempel på detta.

      Radera
  5. Ja är synen påverkad är det jobbigt, då är det bra med ljudböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag också. Men när jag låg på sjukhuset försökte jag lyssna på en ljudbok. Tyvärr somnade jag hela tiden. ;)

      Radera
  6. Usch ja, med det som påverkar hjärnan förlorar man ju ibland synen. Förstår att du fått tillbaka den nu i alla fall?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förlorade aldrig synen, men jag hade ett ordentligt dubbelseende. Jag besväras fortfarande av ett visst dubbelseende, men numera kan jag läsa. När jag blir alltför trött blir det värre, men då får jag lägga ifrån mig boken och nanna istället :)

      Radera
  7. Ja en kan vara så sjuk att en inte kan läsa, trist är det när det händer, men skönt att synen verkar vara ok nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, bara jag slipper se randiga mattor och prickiga kläder, för då blir jag lite vimsig.

      Radera