fredag 7 februari 2020

Inte ett ord

Titel: Inte ett ord
Originalets titel: Run away
Författare: Harlan Coben
Förlag: Bookmark Förlag (2019)
Antal sidor: 379

För Simon Greene blir mardrömmen sann när hans drogberoende dotter Paige försvinner spårlöst. En dag ser han henne sjunga i Central Park, men hon är en skugga av sitt forna jag. När han närmar sig flyr hon i panik.
Simon gör det enda en förälder kan göra, han följer efter sin dotter ner i en mörk och farlig värld som han aldrig kunde ana fanns. I takt med att han avtäcker Paiges hemligheter inser han att liv står på spel. Och för att skydda sina närmaste från världens ondska måste han våga konfrontera den.

Inte ett ord är ännu en av Harlan Cobens spänningsromaner, och man vet redan från början att den kommer att bli en bästsäljare. Här finns det nakna våldet, men här finns även kärlek; kärlek mellan man och kvinna, men även kärleken till barnen. Våld och kärlek är två ord som inte bör höra samman, men sanningen kan vara en annan.

Sanningen förekommer i ett annat sammanhang i boken. Sanningen är en person, som leder en märklig sekt. Vad har han och sekten för samband med det som händer runt Simon Greene. I sitt grävande efter vetskap om vad som hänt dottern får han veta betydligt mer än han har bett om.

Inte ett ord är en bra spänningsroman, där varje kapitel lockar till läsning av nästa. Dock måste jag säga att den inte når upp till samma kvalitet som Sanningen och Inte utan dig. Intrigen övertygar mig inte. Den är helt enkelt lite för overklig. För övrigt undrar jag hur förlaget tänkte när man valde att låta Run away få den svenska titeln Inte ett ord. Det var synd att boktiteln "Sanningen" redan hade använts, för det hade passat perfekt.

Men jag är inte missnöjd. Boken är bitvis riktigt spännande och trådarna knyts ihop på slutet. Coben är en författare jag gärna läser mer av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar