måndag 24 februari 2020

Tänk snabbt (vecka 9)

Linda med bloggen Enligt O har en liten utmaning, som hon kallar Tänk snabbt, där man får ett antal ordpar, där man berättar vilket som man föredrar.

Den här veckans snabba val är:

  • Unga kvinnor eller Emma?
  • Boken eller filmen?
  • En bok i taget eller slalomläsning?
  • Fysiska utmaningar eller inte?
  • Tussilago eller snödroppar?
Unga kvinnor eller Emma? Jag får nog passa på den första, för jag har varken läst Unga kvinnor eller Emma. Inte heller har jag sett dem som film.

Boken eller filmen? Måste man välja? Ibland tror jag man gör fel när man har läst en bok och sedan blir besviken på filmen, för att den "inte var lika bra". Men man får inte glömma att det är två helt olika media, och därför måste resultatet bli olika. Vem beskriver den första påsken bäst? Leonardo da Vinci med Nattvarden eller Bach med Matteuspassionen?

En bok i taget eller slalomläsning? Eftersom jag är man, så är detta med split vision inte min grej. Jag kan inte hålla handlingen i flera böcker i huvudet samtidigt.

Fysiska utmaningar eller inte? Jag är väl i en ålder när varje fysiskt aktivitet är en utmaning, så jag kunde kanske ha valt det första alternativet :) Jag är inte ute och idrottar. Däremot är jag på friskvård en timme i veckan och jag går en del i mitt arbete.

Tussilago eller snödroppar? Det växer inga snödroppar i vår trädgård och inte går jag längs landsvägskanten och spanar efter tussilago. Maskrosor brukar vara frekventa i trädgården.

4 kommentarer:

  1. Gjorde inte heller något val på första, inte så sugen på att se någon av dem. Slalomläsning blir det ganska mycket av ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det får allt räcka med en bok i taget för mig ;)

      Radera
  2. Bra liknelse med påsken! Håller med om att det är två olika verk som egentligen inte bör jämföras. Tycker dock att det är lättare att uppskatta en filmatisering av en bok jag inte älskat sönder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kanske det kan vara. Det kan vara svårt när den älskade bokens karaktärer i filmeninte alls ser ut som man föreställde sig när man läste den :)

      Radera