torsdag 26 november 2020

Helgfrågan v. 48

Helgfråga från Mias bokhörna. Mia börjar komma i pyntstämning. Helgfrågan lyder:

Har du pyntat klart?

Bonusfråga: Är det extra pyntat i bokhörnan?

När jag skriver detta är det torsdag. Nej, det är inte adventspyntat. Sånt gör man på fredagen, så det så ;) I morgon pyntas det i köket och hallen. Jag får försöka få upp ljusslingan på altanen och sätta upp belysningen i utegranen. Det är väl tio år sen som den äldre dottern fick en granplanta i skolan att ta med hem och plantera. Och nu är det perfekt storlek på den som julgran. Jag har funderat på att plantera en gran till, för den här första granen kommer att fortsätta växa och till slut blir den för stor. Då kan det vara bra att ha en annan gran att ta till. Men var sjutton köper man en (1) granplanta?

Jag har ingen särskild bokhörna, så det blir väl nej på bonusfrågan antar jag.

14 kommentarer:

  1. på en mässa för flera år sedan fick jag en liten granplanta av AssiDomän, den trivs bra på vårt berg, får ljusslinga under december, kanske 2 meter nu, jag har klippt den fyrkantig, den ska aldrig bli större... gran är väldigt lätt att formklippa:
    http://formklippningtopiary.blogspot.com/2016/04/gran.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. en höstbild på vår gran:
      http://formklippningtopiary.blogspot.com/2010/10/oktober-ar-bast.html

      Radera
  2. jag skulle också vilja ha en utegran. mycket hellre än en innegran nu när barnbarnen inte kommer och klär den. en plantskola kan väl skaffa en granplanta? eller får du tala med någon snäll och vänlig bonde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner inga bönder. Kanske får kolla efter en plantskola.

      Radera
  3. Om du inte hittar någon vänlig skogsägare att fråga, kanske du kan ta hem en grankotte och sätta frön. Jag har ingen aning om ifall det kan funka, men kanske ett roligt projekt i coronatider. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om någon sätter frön när de vill ha en gran. Skogsägare brukar alltid plantera färdiga plantor.

      Radera
  4. Vad härligt det låter med utegran!

    SvaraRadera
  5. Man gräver upp en gran i ett dike som de ändå "slår" med jämna mellanrum. Hela min granhäck har jag fixat så :) Under en kraftledning kan också vara ett alternativ.

    SvaraRadera
  6. Utegran med belysning är fint, speciellt med ett luddigt lager snö på grenarna.

    SvaraRadera