söndag 30 oktober 2022

En smakebit på søndag - Alla de stillsamma döda

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Alla de stillsamma döda och är skriven av Anna Jansson.

En man har anmälts försvunnen. Hustrun, Rosmarie Haag, söker upp kriminalinspektör Maria Wern. Det som från början verkar vara ett rutinärende utvecklas med skrämmande hastighet till en av de värsta utredningar länskrim ställts inför. Med minskade resurser och under svår tidspress söker man en mördare. En människa som inte har något mera att förlora och därför inte skyr några medel.

Smakbiten är hämtad från sidan 11:

De hade bott ett par månader i villan i Kronviken. Aldrig hade hon anat att det var så mycket som behövde rustas. I det första tjusade ögonblicket, när de bara såg skönheten i möjligheterna, fanns det ingen plats för realistiska bedömningar.

Badrummet hade ingen duschkabin, bara ett charmigt blått badkar på fyra ben, med en gummislang som nödtorftigt gick att ansluta till kranen vid behov av dusch. Vattenkranarna erbjöd skållhett och iskallt vatten, att blanda själv efter behag. Rent farligt med tanke på barnen. Samtliga kranar behövde ny packning. Alla de arton fönstren, inklusive verandans, hade innanfönster med vaddrulle emellan. Vid putsning måste fönstret lyftas upp på golvet för att sedan flyttas tillbaka och passas in med piggar och skruvar, och slutligen tejpas igen med långa pappersremsor som först måste blötas i vatten. Maria visste inte med sig att hon sett något liknande tidigare. I alla fall hade hon aldrig funderat över hur själva putsningen gick till.

18 kommentarer:

  1. Den har jag läst. Jag köpte på mig tio delar i den serien, innan jag ens hade läst den första. Efter tio böcker så gjorde jag slut med Maria Wern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte dåligt att ha läst tio delar i en serie. Det tyder på att du gillade böckerna.

      Radera
    2. Nej, det tyder på att jag är väldigt envis och läser de böcker jag har köpt 😁

      Radera
    3. Så kan det ju också vara :D

      Radera
  2. har nog inte läst Anna Jansson, tack för smakbiten

    SvaraRadera
  3. Jag läste ett par böcker av henne, den senaste 2006! Sen bestämde jag mig för att lämna krim-genren helt eftersom tiden inte räckte till för att läsa allt jag ville. Och den principen gäller ännu idag. Däremot känner jag väl igen mig i förtjusningen när man köpt hus och inte inser att man har tummen mitt i handen...Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så många böcker att läsa...

      Radera
  4. Har läst flera ur den serien. Men det var ett tag sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte jag läst något av henne tidigare.

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Har läst alla böcker i den här serien, och det är väldigt många ;-)

    SvaraRadera
  6. jag läste Anna Jansson förr i tiden, men jag säger som Paula deckarna har kommit på undantag. annars finns det ju många bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag valde den här boken för att kunna ha med den i Kaosutmaningen.

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Minns innanfönstren (med tillbehör + eterneller som pynt på fönstervadden), nu när det nämns. Så var det en gång inför vintern i gamla hus.

    SvaraRadera
  8. Jag har läst många av hennes böcker om Maria Wern. En väldigt flitig författare. Tack för smakbiten. Nu syns min text på bloggen, vet inte vad som hade hänt. Ha en trevlig kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får jag kila över till dig och kolla igen.

      Radera