söndag 16 oktober 2022

En smakebit på søndag - Gitanjali

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Gitanjali och är skriven av Rabindranath Tagore.   

Gitanjali är en diktsamling av den bengaliske poeten Rabindranath Tagore. Tagore fick Nobelpriset i litteratur 1913 för den engelska översättningen.

Här kommer en smakbit:

Natten är nästan förgången i fåfäng bidan. Jag fruktar att han plötsligt kommer om morgonen till min dörr, då jag fallit i sömn, uttröttad. O mina vänner, lämna honom vägen öppen, förhindra honom icke!

Om hans fotsteg ej väcka mig, så försök ej att få mig vaken, det ber jag. Ty ej vill jag kallas ur sömnen av en högstämmig fågelkör vid vindens vilda framfart, då morgonen tänder festljus. Låt mig sova ostörd, även om min Herre oförmodat kommer till min dörr. O du, min dyrbara sömn, som blott väntar på en beröring från honom för att svinna hän. O mina slutna ögon, som blott vilja öppna sig vid ljuset av hans leende, när han står inför mig likt en dröm, den där glider fram ur sömnens mörker.

Må han uppenbara sig för min syn som det första av allt ljus och alla former. Må hans blick före något annat bringa min nyvaknade själ att skälva av lycksalighet. Och då jag kommer tillbaka till mig själv, må jag i samma ögonblick vända tillbaka till honom.

24 kommentarer:

  1. dags snart för flera indier att få Nobelpris

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, måste finnas fler från denna väldiga subkontinent som vore förtjänta pristagare.

      Radera
  2. Diktsamling ja, det skulle kunna förklara varför jag inte känner igen den 😳

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag läser inte heller mycket dikter, men jag vill gärna läsa något av Tagore.

      Radera
  3. Det där är verkligen inte min genre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte min heller, men ibland är det roligt att utmana sig själv :)

      Radera
  4. Får lov att erkänna att jag inte kände till författarnamnet. Dikter läser jag mycket sällan, inte för att de inte är läsvärda, utan mest för att jag inte riktigt känner mig bekväm i skrivformen. Ser att mitt bibliotek har flera titlar av Tagore men endast som e-böcker. Tack för annorlunda smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är väl inte direkt någon som man talar så ofta om nuförtiden. I vart fall inte hos oss. Hans dikter kanske fortfarande beundras i Indien.

      Radera
  5. Så spännande att läsa en sådan bok. Jag kände inte till författaren alls, nobelpris till trots. Kanske beroende på genre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är spännande att ge sig in i en annorlunda kultur och genre. Han var den förste asiaten som fick Nobelpriset. Men jag misstänker att det nog var en överraskning för många att han tilldelades priset.

      Radera
  6. det är vackert. och som sagt författarnamnet är mig välbekant. tack vare Morfar. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Helt okänd författare trots att han tilldelats Nobelpriset. Dikter är inte riktigt min grej. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det var roligt att ge mig på en nobelpristagare som nog tillhör de minst kända.

      Radera
  8. Trevligt med diktsmakbit,fin. Läste poesi ibland förut men numera bläddrar jag mest bara i en del böcker på jobbet och halvläser någon enstaka dikt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser ytterst sällan poesi. Nationalskalden Fröding någon gång möjligen :)

      Radera
  9. Tavk för de fina smakbiten. Den hade jag inte läst.

    SvaraRadera
  10. Det där kände jag inte till. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyckades faktiskt köpa den på nätet. Minns inte om det var Bokbörsen eller Tradera.

      Radera
  11. och det finns inget D, F, G, B, C 🇫🇮

    SvaraRadera