torsdag 13 oktober 2022

Helgfrågan v. 41

Helgfråga från Mias bokhörnaMia är aktuell och ställer en fråga om årets nobelpristagare i litteratur, som presenterades i torsdags. Helgfrågan lyder:

Kommer du läsa något av nobelpristagaren Annie Ernaux? 

Först ett erkännande. Jag har aldrig läst något av Annie Ernaux. Det ringde inte den minsta lilla klocka när jag fick veta att hon var 2022 års nobelpristagare i litteratur, även om jag dagen före tillkännagivandet kunde konstatera att hon var en lågoddsare hos vadslagningsfirmorna.

Så tänker jag ställa mig i kö på biblioteket för att få låna någon av hennes böcker? Nej, inte nu i alla fall. Jag har fortfarande inte läst något av förra årets pristagare Abdulrazak Gurnah. Jag köpte boken Paradiset på bokrean, men den står fortfarande på läslistan.

8 kommentarer:

  1. behöver inte "erkänna"... inte alltid man läser de franska, böckerna har tålamod att vänta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr ramlar nog ofta den franska litteraturen bort.

      Radera
  2. jag har faktiskt läst Gurnah och ett par titlar av Ernaux också. läser evt någon/några flera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gurnah ska jag allt försöka ge mig på.

      Radera
  3. Gurnah hade inte jag heller läst eller ens hört talas om (förstås). Har läst Paradiset men det var faktiskt inte särskilt kul. Blir nog inga fler. Ernaux däremot är i min smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att Paradiset inte var bra. Vi får se om jag tycker om den.

      Radera
  4. Jag har inte läst något av henne och tänker inte prioritera det heller.

    SvaraRadera
  5. Jag kände inte heller till henne. Hon verkar dock intressant.

    SvaraRadera