torsdag 27 oktober 2022

Helgfrågan v. 43

Helgfråga från Mias bokhörnaDet är dags för "vintertid", eller "normaltid" som är den korrekta benämningen. Helgfrågan lyder:

I helgen slutar sommartiden. Så nu är det vinter. Har du hittat någon mysig vinterbok?

Är det vinter redan? Det känner jag mig inte redo för. Jag tycker nog att vi räknar det som höst ett tag till.

Någon riktig vinterbok har jag nog inte på gång. Däremot har jag ett recensionsex i läshögen som har ett vintrigt namn. Iskall sol av Lilja Sigurðadóttir. Hon är en av Islands internationellt mest hyllade och bästsäljande deckarförfattare. (Hur många deckarförfattare har Island egentligen? Verkar vara en del.) Iskall sol är den första boken i hennes nya Áróraserie.

Dock är boken nog inte så vintrig ändå, för det verkar som den utspelar sig på sommaren, men den var den bästa jag kunde komma på.

6 kommentarer:

  1. Lilja Sigurðardóttir verkar intressant men vet inte om jag orkar läsa en hel serie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag utgår från att böckerna är fristående.

      Radera
  2. Jag räknade inte ur meteorologisk synvinkel utan mer bokbranschen, fast de är visst på gång att mangla ut vårböckerna, tokigt va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl som med kläder. Om man försöker hitta vinterkläder en bit in på vintern så visar det sig att det är vårkollektionen som gäller.

      Radera
  3. Jag har läst en bok av Lilja Sigurðadóttir, den hette Fælden på danska (jag läste på danska).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste du den på danska? Imponerande!

      Radera