lördag 15 oktober 2022

Veckans mening v. 41

Varje lördag presenterar jag en mening från boken jag läser. En mening som har fått mig att stanna upp. Den kan vara humoristisk, men den kan även vara allvarlig. En mening att lägga några sekunder på. Veckans mening är hämtad från Gitanjali av Nobelpristagaren Rabindranath Tagore. 

Vid den odödliga beröringen av dina händer förlorar mitt lilla hjärta sina gränser av fröjd och giver liv åt ett språk, som är outsägbart.

Häng gärna på! Och länka gärna i kommentarsfältet!  

8 kommentarer:

  1. gillade Tagores bok, men det har varit problem och kritik med översättningar, denna är från engelska... en omväg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog (och är kanske) ont om folk som talade både bengali och svenska.

      Radera
  2. Oj, den där meningen lockade mig inte direkt till att läsa boken. :D
    Vedvärme x 4: https://bloggbokhyllan.blogspot.com/2022/10/meningsfull-lordagsmix-ved-luftvarn.html

    SvaraRadera
  3. Inte läst den förf ö h t. Min mening: http://klimakteriehaxan.blogspot.com/2022/10/veckans-mening-om-irlandsk-barndom.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte att jag faktiskt skulle läsa något av Tagore. Kommer att känna mig lite märkvärdig sen :D

      Radera
  4. min Morfar talade mycket om Rabindranath Tagore. vackert, men liten aning överspänt, kanske. min mening är mera prosaisk: https://mrscalloway.blogspot.com/2022/10/veckans-mening-v-41-2022.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte meningen var vacker, även om den kanske är lite svulstig.

      Radera