måndag 4 november 2019

Authors and Characters - Maja

Lyrans Noblesser har en utmaning, som  går ut på att hon väljer ett namn, och sedan är uppgiften att berätta om en författare och en litterär figur med det namnet. Det är tillåtet att välja andra former av namnet. Den här veckan är namnet Maja.

Jag skulle vilja nämna en författare, som bara gav ut en enda roman, och jag har inte ens läst den. Men Maja Ekelöf förtjänar att omnämnas i ett sådant här sammanhang. Hon arbetade som städerska, men hade ett stort intresse för litteratur. Hennes roman Rapport från en skurhink blev mycket uppmärksammad när den gavs ut 1970. Den består till största delen av dagboksanteckningar och omfattar perioden 1967-69.

Den litterära figuren är självklar för mig. Det är givetvis Maja Gräddnos! Jag älskade böckerna om Pelle Svanslös och det fanns till och med en serietidning som hette Pelle Svanslös och som mina föräldrar prenumererade på åt mig.

10 kommentarer:

  1. Jag har inte läst boken av Maja E, men många ggr tänkt att jag skulle vilja det.

    SvaraRadera
  2. roligt att du kommer ihåg Ekelöfs Rapport från en skurhink, hon skrev inga fler böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var därför jag skrev att den var hennes enda roman ;)

      Radera
  3. Jag har faktiskt kollat efter 'Rapport från en skurhink' både på bibliotek och Bokbörsen, men inte hittat den. Konstigt att den inte kommit i nytryck. Skulle gärna läsa den.
    Och Maja Gräddnos - förstås! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara roligt att få tag på Maja Eklöfs bok.

      Radera
  4. jag läste Maja Ekelöf på sin tid. minns inte riktigt vem Gösta Knutson hade som förebild till Maja Gräddnos

    SvaraRadera
  5. Rapport från en skurhink har jag ju tänkt att läsa, ännu inte blivit av. Kul att Maja Gräddnos fick vara med. :)

    SvaraRadera