måndag 11 november 2019

Authors & Characters - Viktor

Lyrans Noblesser har en utmaning, som  går ut på att hon väljer ett namn, och sedan är uppgiften att berätta om en författare och en litterär figur med det namnet. Det är tillåtet att välja andra former av namnet. Den här veckan är namnet Viktor.

Det finns förvisso flera författare att välja mellan, men jag fastnade direkt för Viktor Rydberg. Han är idag måhända mest ihågkommer för dikten Tomten, men han producerade många fler böcker och dikter. Gläns över sjö och strand är för övrigt också skriven av Rydberg. Han var ledamot av Svenska Akademien. Mest kritiserad blev han för sin bok Bibelns lära om Kristus, i vilken han avvisade tanken på att Jesus skulle vara Gud.

Den litterära figuren får bli Alfons Åbergs bästa vän Viktor.

12 kommentarer:

  1. Hoppla, jag tycker att jag har läst ganska många Alfons Åberg, men jag visste faktiskt inte att hans bästa kompis heter Viktor. Viktor Rydberg glömde jag helt bort. Trodde att alla skulle välja Hugo, för det var den enda jag kunde komma på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl Viktor och Milla som han umgås med. Och låtsaskompisen Mållgan förstås ;)

      Jag misstänkte också att många skulle välja Victor Hugo. Därför var det roligare att välja Viktor Rydberg :D

      Radera
    2. Smart! Milla och Mollgan känns bekanta, men inte Viktor :)

      Radera
  2. Rydberg tänkte jag också på, men kunde inte komma på ngt han skrivit mer än Tomten. Bra att du lyckades väva in en barnboksfigur idag igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, barnböcker är något som förtjänar att lyftas fram, även om det är ytterst sällan som jag läser några numera.

      Radera
  3. ååå, jag som läser Alfons med barnbarnen...
    jag kan flera böcker av Rydberg, exempelvis Vampyren:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2015/12/vampyren-av-viktor-rydberg.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viktor Rydberg var en mångsidig herre.

      Radera
    2. Rydberg jobbade ju på Handels- och Sjöfartstidning - och Tomten kommer från Göteborg.

      Radera
  4. Viktor Rydberg var nog ganska sympatisk, tror jag. har också valt honom. tänkte inte på Alfons

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog en orättvisa mot hans författarskap att det ofta är Tomten som poppar upp i skallen när man hör hans namn.

      Radera
  5. Åh, Gläns över sjö och strand som är så vacker... fick den i huvudet nu. Sång och musik är något jag saknar, något som inte kan komma mig till del (p.g.a. senare tids öronsjukdom).

    SvaraRadera