söndag 3 november 2019

En smakebit på söndag - Heder utan samvete

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet den här veckan är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser heter Heder utan samvete och är skriven av Marc Cameron, som fortsätter Tom Clancys serie om president Jack Ryan.

Iran står på gränsen till revolution och omvärldens ledare hyllar den så kallade Persiska våren. I Kongressen höjs röster för att hjälpa rebellerna men president Jack Ryan förblir tveksam. Samtidigt står han inför problem inom landets gränser. En dödlig influensa, katastrofala översvämningar och en oetisk senator som med hjälp av bot-manipulerade nyheter gör allt i sin makt för att störta Ryan. Det största hotet mot världens säkerhet uppdagas dock då två ryska kärnvapenmissiler kapas och förblir spårlöst försvunna. Jack Ryan Jr måste tillsammans med Kollegiet lösa mysteriet och spåren leder honom till Afghanistan - där han blir attackerad och bortförd.

Smakbiten är hämtad från sidan 65:

Jack gjorde en tvär vänstersväng och var nära att köra på en äldre man som var ute och rastade sin lilla vita hund längs en häck. Mannen hötte med näven, som han höll några brev i, och röt ilsket åt dem. Jack höll sig nära mitten och gick igenom alternativen. "Det troligaste är kanske att hon vill ta sig härifrån så snabbt som möjligt, men om hon jobbar åt ryssarna skulle hon kunna vilja ta sig till baslägret. I så fall kanske hon snart dyker upp hos er, John."

PS. Missa inte min utlottning av Marc Camerons spänningsroman Heder utan samvete.

28 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten! Det låter som en fartfylld bok :)

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten, verkar som en spännande bok. Inte läst något av Tom Clancy.

    SvaraRadera
  3. Clancy känner jag ju bara till namnet, jag tycker det är tillräckligt råddigt där nere i verkliga världen. Saudiska prinsar och arabiska vårar och svårt att hänga med i svängarna. Tack för smakbit, ha en fin söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt lite svårt att hänga med ibland. Många inblandade.

      Radera
  4. Har inte heller läst, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Känner till Clancy men har inte läst något. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Clancy själv är död, men han skrev många romaner.

      Radera
  6. jag har svårt för autofiktion, vill kolla detaljer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet väl inte om det här är ett exempel på autofiktion.

      Radera
  7. är Marc Cameron lika bra som Tom Clancy? har sett ett par filmatiserade titlar, som jag tyckt varit mycket spännande. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte, för jag har faktiskt inte läst något av Tom Clancy. Det här är den andra boken i serien som jag läser. Den förra var också av Marc Cameron.

      Radera
  8. Föredrar nog att se filmatiseringarna av de här böckerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ena behöver ju inte utesluta det andra :)

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Jag har lite svårt att förstå det där när andra författare tar över en serie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag hålla med om. Jag har vägrat läsa David Lagerkrantz' fortsättning på Milleniumserien. Och jag minns när det kom två nya Femböcker. Jag hade alla 21. Så jag köpte de båda nya, men de var inte skrivna av Enid Blyton. Jag blev SÅ besviken!

      Radera
  10. Har läst en av de där böckerna i serien och det räcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Jeg har faktisk ikke lest noe av Tom Clancy. Det burde jeg kanskje gjort.
    Det er ikke alltid det fungerer nåe en forfatter tar over en populær karakter når den originale forfatteren dør- Men samtidig, noen ganger fungerer det jo. Jeg synes for eksempel Brandon Sanderson gjorde en god jobb når han fortsatte Tidshjulet-serien etter Robert Jordan.
    Ha en riktig fin mandag!

    SvaraRadera
  12. Jag har inte läst mycket av Tom Clancy, men jag har en gammal studiekompis som hade varenda bok av honom i sin hylla, så varje gång jag ser en bok av Tom Clancy blir jag lite nostalgisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ha olika saker att bli nostalgisk över :D

      Radera
  13. Känner igen författarnamnet - men som någon för länge sedan. Jag kanske blandar ihop, eller har han varit aktiv länge? Heder och samvete känns så tätt sammanlänkade att det är svårt att tänka sig dem separerade. Först tänkte jag: kan det finnas heder utan samvete, men sedan kom jag att tänka på det där med 'hederskultur'. För mig är det en 'heder' helt utan samvete. Helt utan heder också för den delen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tom Clancy hann nog skriva en hel del böcker. (Håller med om det du skriver om "hederskultur")

      Radera