torsdag 28 november 2019

Helgfrågan v. 48

Helgfråga från Mias bokhörna. Idag funderar Mia över julens böcker. Helgfrågan lyder:

Har du någon julfavorit?

Bonusfråga: Har ni fått upp ljusstakarna än?


Jag kommer inte på rak arm på så många julböcker. Juldeckare brukar vara trevligt. Men den allra finaste julberättelsen är julevangeliet, som vi hittar i det andra kapitlet i Lukas evangelium. Jag har ett band hemma, som spelades in för väldigt längesen. Det var jag, som då var sex år, som fick läsa in julevangeliet på bandspelaren.

Ljusstakarna kommer upp i morgon. Men jag satte upp utomhusslingan idag.

18 kommentarer:

  1. Ja julevangeliet är fint. Jag har inget utomhus i är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara lite där ute. Ingen amerikansk show off. Svenskt lagom ska det vara ;)

      Radera
  2. när barnen var små läste vi alltid julevangeliet, så att de inte skulle tro att vi firar Kalle Ankas födelsedag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, de kunde ju tro att Kalle Anka var den helige anden ;)

      Radera
  3. Julevangeliet är ju onekligen den bästa läsningen!

    SvaraRadera
  4. Julevangeliet läste vi när jag var barn.

    SvaraRadera
  5. Ljusstakarna kom inte upp idag men kanske imorgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har det blivit lite adventspyntat inne hos oss. Stjärnor och ljusstakar.

      Radera
  6. Min julstjärna kom upp idag. Av en ren slump faktiskt. Hade tvättstuga ikväll och tänkte att när jag ändå var nere i källaren så kunde jag lika gärna bära med mig den upp. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir lite stämningsfullt med en julstjärna i fönstret.

      Radera
  7. Kul att ha kvar sådana gamla minnen på band! För egen del hoppar jag över julen i år. ;)

    SvaraRadera
  8. julevangeliet är fint. kyrkan 1 advent är också fint. adventssljusstakar och julstjärna har vi satt fram och upp idag. själva julpyntet blir till jul

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att julpyntet får vänta till jul. Fast några tomtar har smugit sig in i köket ;)

      Radera
  9. Vilket fint minne att spara!

    SvaraRadera