söndag 17 november 2019

En smakebit på söndag - Öster om Eden

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet den här veckan är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser heter Öster om Eden och är skriven av nobelpristagaren John Steinbeck.

Öster om Eden är en flödande släktroman om två familjer vars öden griper in i varandra i flera generationer.
Samuel Hamilton är irländaren som tar sig till Kalifornien, där han måste kämpa hårt för sin växande familj. Där är också Adam Trask och hans hustru Cathy. Adam är en god människa, men Cathy är en ond kvinna, som kallt utnyttjar alla som kommer i hennes väg. Äktenskapet med Adam är för henne bara vägen mot makten. Hon bedrar honom på själva bröllopsnatten med hans bror Charles. Och när hon fött tvillingar lämnar hon både dem och Adam.
Upptäckten av Cathys verkliga natur och av det hat hans bror hyser mot honom blir en svår chock för Adam. Ur brödrahatet uppstår en livslång konflikt som upprepas i nästa generation mellan tvillingbröderna Aron och Caleb. Den bittre och hatiske Caleb uthärdar inte Arons trygghet i livet. Grymt avslöjas en hemsk och skamlig hemlighet som Aron inte förmår bära och Caleb blir orsak till sin brors död.

Smakbiten är hämtad från sidan 13:

Samuel hade en stor svart bok stående på en hylla så att han bekvämt kom åt den och på dess pärm lästes i guldbokstäver: "Dr Gunns husläkare". Många sidor föll genast upp av flitigt bruk, andra satt ihop och hade aldrig använts. Bläddrar man igenom dr Gunn finner man hamiltonarnas hela medicinska sjukdomshistoria. De lästa sidorna omfattar benbrott, skärsår, koppor, mässling, ryggvärk, skarlakansfeber, difteri, fruntimmerskrämpor, bråck och naturligtvis allt som har med havandeskap och barnsbörder att göra. Hamiltonarna måtte antingen haft tur eller varit särskilt moraliska, för sidorna om gonorré och syfilis var aldrig öppnade.

36 kommentarer:

  1. Svar
    1. En gammal goding som jag inte läst tidigare.

      Radera
  2. Disse bøkene har jeg lest. Jeg likte dem virkelig godt. Jeg liker John Steinbeck som forfatter og har lest flere bøker av han. Det er noe med den stemningen en finner i bøkene hans som griper meg. Jeg håper du får like mye ut av disse bøkene som meg!
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var på tiden att jag gav mig på den här romanen av Steinbeck. Innan dess har jag nog bara läst Pärlan, och det var av tvång i skolan.

      Radera
  3. Blev så nyfiken på "originalet" efter att jag hade sett TV-serien så jag var tvungen att läsa den. Mycket bra bok. Och TV-serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland kommer boken i efterhand för en själv.

      Radera
  4. Läste den för länge sedan och har sett filmen också. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett filmen, men det var längesen.

      Radera
  5. Tack för smakbiten! Den boken har jag inte läst, misstänker att jag sett filmatiserad, men är inte säker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet väl vad Hasse Alfredsson som Ringaren säger om pastor Jansson: "Jag vet inte om han kan de tio budorden, men han har sett filmen i alla fall." ;)

      Radera
  6. Den här har jag inte läst, bara sett. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Jeg har ikke lest boka, men sett filmen mange ganger. John Steinbeck var en av mine favoritter da jeg var ung. Bør vel lese noe nå også.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, har man Steinbeck som favorit bör man väl försöka läsa hans böcker ;)

      Radera
  8. Hej, jag var tvungen att konsultera mitt bokarkiv och jag har inte läst just denna bok av Steinbeck. Har läst ett par stycken men för väldigt länge sedan i början på 80-talet. Det låter som en berättelse jag skulle tycka om. Tack för smakbit och trevlig söndag

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Verkar vara en trevlig klassiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läsvärd, men de är nog inte alltid så snälla mot varandra.

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Har läst några av Steinbecks böcker men inte den här tror jag.

    SvaraRadera
  11. En klassiker som jag inte har läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar finnas gränslöst många klassiker.

      Radera
  12. Minns filmatiseringen men tror inte jag läst den här klassikern. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. den här läste jag flera gånger i tonåren har även sett filmen. tack för smakebit och påminnelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flera gånger i tonåren? Det var värst :)

      Radera
  14. Steinbeck är en av mina favoritförfattare och Öster om Eden är så bra! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. Gammal välkänd bok, men jag har faktiskt inte läst den. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte försent. Finns säkert på ditt bibliotek ;)

      Radera
  16. Känner igen namnet men är kanske precis för ung för att ha sett den? Såg dock Törnfåglarna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Törnfåglarna såg jag också. Vilken fin serie! Men jag har inte läst McCulloughs bok.

      Radera
  17. Inte så länge sedan jag läste (lyssnade på) den, som du vet. Jag gillade den. Gillar Steinbeck generellt.

    SvaraRadera
  18. En podd jag lyssnar på brukar prata om den här och säga att Cathy är den värsta karaktären de någonsin stött på i en bok :). Jag har aldrig läst den men jag måste nog ta och göra det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då kan man nästan inte låta bli att läsa den :D

      Radera