måndag 25 november 2019

Authors & Characters: Christian

Lyrans Noblesser har en utmaning, som  går ut på att hon väljer ett namn, och sedan är uppgiften att berätta om en författare och en litterär figur med det namnet. Det är tillåtet att välja andra former av namnet. Den här veckan är namnet Christian.

Författaren får bli Per Christian Jersild, mer känd som PC Jersild. Han har arbetat som läkare, men är även känd som författare. Jersild har skrivit många böcker och noveller (hur han han hunnit med det när han arbetat som läkare?), men jag vill särskilt lyfta fram En levande själ. Det är en dystopi, som väcker frågor kring vilka etiska gränser det finns i forskningen. "Huvudpersonen" är en hjärna som ligger i en näringslösning. Den minns inte vem den en gång var och utsätts för olika experiment. En sorglig bok, men tankeväckande.

När det sedan gäller den litterära figuren, så får jag fuska. Jag kan inte påminna mig någon bok jag läst, där det finns med någon som heter Christian. Men det finns en mycket känd bok (som jag inte har läst) som har en Christian i en betydande roll, nämligen Femtio nyanser av honom (Fifty Shades of Grey). Den manlige huvudpersonen heter Christian Grey.

12 kommentarer:

  1. Jag till skillnad från många har inte läst 50 nyanser av grå eller vad de heter.
    Din författare känner jag vagt till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog korrigera mig. På svenska heter tydligen boken "Femtio nyanser av honom".

      Radera
    2. Det finns väl typ tio delar som alla heter Femtio nyanser av X/Y/Z... :)

      Radera
  2. ingen aning vad Jersilds initialer stod för, författare vet jag några.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Jersild är ju verkligen känd enbart med sina initialer.

      Radera
  3. Ha ha, vilken fullträff, Christian Grey! Har inte heller läst boken, men hittade Bizzybiz Blog, "I read and review Fifty Shades of Grey so you don't have to", på den tiden det begav sig, och skrattade så att jag grät. (http://bizzybiz.blogspot.com/2012/06/50-screams-of-hate.html).

    SvaraRadera
  4. Ja det tänker man ju inte alltid på, vad förkortade förnamn står för, som t.ex. just P.C. Jersild. En levande själ memoreras, spännande med romaner som utforskar medvetandet, kan ju tänkas att handlingen delvis rör sig kring sådant?

    SvaraRadera