söndag 22 december 2019

En smakebit på söndag - Män utan kvinnor

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser heter Män utan kvinnor och är skriven av Haruki Murakami.

En skådespelare anställer en chaufför och anförtror henne sina innersta hemligheter. En man är instängd i ett hus på en ö, dit en kvinna kommer två gånger i veckan för att lämna förnödenheter - på fler sätt än de rent uppenbara. En annan man har blivit lämnad av sin hustru och öppnar en bar som blir hemsökt av något okänt. Maken till en tidigare kärlek ringer efter midnatt och låter meddela tråkiga nyheter. En man vaknar en dag och inser att han gått igenom en metamorfos och förvandlats till Gregor Samsa, huvudpersonen i Franz Kafkas Förvandlingen.

Smakbiten är hämtad från bokens inledning och novellen Drive my car:

Kafuku hade åkt i bilar som körts av kvinnor många gånger. Som han såg det gick det i regel att dela in de kvinnliga bilförarna i två typer. De tillhörde antingen den sort som körde för hetsigt eller den som körde för försiktigt. Den senare typen var i klar majoritet, vilket man kanske skulle vara tacksam för. Fast rent generellt skulle man nog kunna säga att kvinnliga förare körde både noggrannare och mer försiktigt än manliga förare. Det var förstås inget fel i att köra noggrant och försiktigt, men ibland kunde den typen av körstil reta gallfeber på andra förare.

14 kommentarer:

  1. läst någon av novellerna, gillar Murakami, men inte allt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst något av Murakami tidigare.

      Radera
  2. jag retar mig på Murakamis kvinnosyn. annars är jag mycket förtjust i mycket av det han skrivit. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inget om hans kvinnosyn än. Får återkomma i ämnet.

      Radera
  3. Murakami är speciell, lite rolig och lite febrig. Jag har gillat det jag läst av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är ju väldigt omtalad i Nobelprissammanhang.

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Inte läst något av Murakami, men visst det borde man ju göra. Gregor Samsa-metamorfosen var oväntad. :o

    SvaraRadera
  5. Inte läst något av Murakami men han står iaf på läslistan. Tack för smakbiten och ha en skön jul!

    SvaraRadera
  6. Jo men, den där känner jag faktiskt igen - till skillnad från den igår :)

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Har läst många böcker av Murakami men inte den här. God jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är den första Murakamin för mig. God jul till dig också!

      Radera