tisdag 31 december 2019

En liten årssammanfattning

2019 är till ända och det kan vara dags för en synnerligen subjektiv årssammanfattning av mitt läsande. Dessa är enligt mig de fem bästa böckerna av böcker utgivna 2019 och som jag har läst:
  1. Verkanseld av Louise Boije af Gennäs. Tredje delen i Motståndstrilogin. Bookmark Förlag.
  2. The Mars Room av Rachel Kushner. En samhällskritisk roman om hur det amerikanska samhället skapar fångar. Bookmark Förlag.
  3. Nytt land av Mathias Alm. En man lämnar 1870-talets Finland för att försöka skapa ett nytt liv för sig och sin familj i Sverige. Blue Publishing.
  4. Råttkungen av Pascal Engman. Författaren behandlar några av de mörkaste sidorna hos människor. Avundsjukan, svartsjukan, känslan av utanförskap som skapar aggression. Bookmark Förlag.
  5. Vinterdöda ting av Peter Erik Du Rietz. En mycket välskriven bok. Spännande och bloddrypande. Marwa Förlag.

8 kommentarer:

  1. The Mars Room och Råttkungen blir jag nyfiken på. Tycker du att man ska läsa första boken om Vanessa Frank innan man läser Råttkungen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte, för jag har inte läst någon annan bok av Engman.

      Radera
  2. Har inte läst någon av dem men blir allt nyfiken på allihop! :)

    Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite boktips så här på årets sista dag.

      Det samma önskar jag dig!

      Radera