fredag 13 december 2019

Fôlkprat

Titel: Fôlkprat
Författare: Stig Berg
Förlag: NWT:s Förlag (1979)
Antal sidor: 107

Stig Bergs bok skulle kunna kallas "Avlyssnat". Det är vad han har gjort, nämligen: avlyssnat värmländska skogsarbetare, älgjägare, småbrukare, hembrännare, pensionärer - Och han har lyssnat till sin egna tankesprång och brokiga erfarenheter. Stig Berg skriver på nykrôppamål - den kanske lättbegripligaste av värmländska dialekter, även om tongångar från klarälvsmål kan skönjas.

Fôlkprat är en riktigt trevlig poesibok, men om det är den lättbegripligaste värmländskan, som det sägs på baksidestexten, det vet jag inte. Rolig är den i alla fall, och riktigt tänkvärd. Jag förstår texten, men ibland får jag nästan läsa den högt, för då förstår jag bättre, eftersom jag är van att tala och höra värmländska, men det är mer ovanligt att läsa den. Jag säger inte mer utan bjuder istället på en av dessa vardagsfunderingar som Stig Berg skrivit ner:

Kärringa mi
ho ä att kônsti ho
när dä bli läggdags
då börjer ho me steckinga
tess ja sômner
mä tininga över magen

På môran
när ja vakkner
då ä ho när krettura
i laggårn
men på nôe vis
förstår ja hänn

Ätter elva onger

kaosutmaningen får denna bok svara mot punkt 30: Läs en lyriksamling.

4 kommentarer:

  1. Åh, den skulle jag vilja läsa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den går säkert att beställa på ditt bibliotek.

      Radera
  2. Jag lärde mig aldrig förstå värmländskan riktigt, jag bodde nog där för kort tid :) Min dåvarande sambo brukade ge mig meningar ibland som jag fick försöka lista ut men det gick inte alltid så bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har ju bott i Värmland i 60 år, så jag har ju en viss fördel :D

      Radera