lördag 24 juni 2017

När klockan slår fem

Titel: När klockan slår fem
Författare: Denise Rudberg
Förlag: Forum (2015)
Antal sidor: 336

När klockan slår fem är en bok som jag köpte på bokrean. Tydligen ingår den i en serie, vilket jag inte visste.

Det är sensommar och Stockholm skakas av ett par överfallsvåldtäkter i de finaste kvarteren på Östermalm. När ett av våldtäktsoffren mördas får åklagarsekreterare Marianne Jidhoff och hennes kolleger ta sig an det känsliga fallet. De misstänker ganska snart att det finns kopplingar till en serie våldtäkter som skedde tjugo år tidigare i Lunds studentkretsar. Tillvägagångssättet då liksom nu är utstuderat - efter att noggrant ha valt ut sina offer tar sig gärningsmannen in i deras hem när de sover.

Eftersom boken ingår i en serie hade det naturligtvis varit lättare att hålla reda på poliser och åklagare i boken. Rudberg har dock haft vänligheten att inleda med ett persongalleri, så jag kan kolla där varje gång jag känner att jag missat vem som haft ihop det med vem :)

Romanen är riktigt spännande. Vi får ta del av en misslyckad utredning i Skåne 1994 kring de våldtäkter som ägde rum då och följer i nutid Stockholmspolisens arbete i nutid med att försöka finna sambanden och därmed kunna finna gärningsmannen. Varvat med polisarbetet får vi en inblick i polisernas och åklagarnas privatliv. Vi får en tydlig känsla av Marianne Jidhoffs aversion mot älskarens dreglande korkade hund Putte.

När klockan slår fem är huvudsakligen välskriven och det är inte lätt (åtminstone för mig) att komma på gärningsman och motiv. Vissa gissningar hade jag väl när det gäller gärningsmannen, men det berodde mest på deckargenrens dramaturgi. Motivet däremot hade jag aldrig kunnat gissa. Detta är en bok som jag rekommenderar till alla som gillar deckare som varvar spänning och feelgood. (Men hur jag än grubblar har jag inte lyckats komma på varför boken har den titel den har. Den som vet får gärna kontakta mig och berätta.)

2 kommentarer:

  1. Jag tycker rätt bra om Rudbergs böcker i den här serien. Det finns några till. Varför den heter så vet inte jag heller. Däremot har jag något i minnet om; När klockan slår fem ska alla gå hem. Tror vi sa det på lekis eller fritids som en klockramsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske kan vara så enkelt. Agatha Christie använde ofta delar av barnramsor som boktitlar. Då är det i alla fall inte bara jag som inte såg ett självklart samband mellan bokens titel och innehåll ;)

      Radera