fredag 23 juni 2017

Bokbloggsjerka 23-26 juni

Bokbloggsjerka i regi av Annikas Litteratur- och kulturblogg. Så här lyder veckans fråga:

Vilken författare förekommer mest i din bokhylla?

Det är väl nu man skulle vilja briljera med någon okänd laotisk författare, vars böcker man läst på originalspråket. Men så blir det inte. Jag kollade lite lätt bland hyllorna och tror att två författare sticker ut, även om jag faktiskt inte läst så mycket i en av dessas böcker.

Givetvis måste jag först nämna nobelpristagaren Selma Lagerlöf. Ett viktigt skäl till att hon är så väl representerad i mina hyllor är att jag på en bokrea för många år sedan hittade hennes samlade verk, trevligt paketerade i en låda.
Eller "samlade verk", böckerna innehåller inte allt som hon skrivit, men i vart fall de saftigaste godbitarna.
Gösta Berlings Saga, Jerusalem 1+2, Löwensköldska ringen, Kejsarn av Portugallien, Herr Arnes penningar för att nu bara nämna några. 

 Den andre är faktiskt Herman Lindqvist. Det beror på att jag vid någon födelsedag, det kan ha varit när jag fyllde 40, fick Herman Lindqvists svenska historia i 10 band. Det är fantastiska böcker, men inte riktigt sådana som man läser från pärm till pärm. Jag har ytterligare någon bok av honom i hyllorna, så hans namn förekommer sålunda flitigt på bokryggarna. Inte helt skönlitterärt, men det sades det ju inte heller något om i dagens uppgift.

22 kommentarer:

  1. maken har många av Hermans böcker, Selma trivs i min bokhylla

    SvaraRadera
  2. Vilket kap med en hel låda med Selmas böcker, den hade jag också köpt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog mitt bästa köp på bokrean.

      Radera
  3. En av de författarna finns med i mitt inlägg också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får pipa över till dig och kolla 😃

      Radera
  4. Böcker av Herman Lindqvist har det blivit några i hyllan. Oftast har det handlat om presentböcker (en signerad t.o.m.), alltid välkommet att få såna böcker. :)

    SvaraRadera
  5. Har läst flera böcker av Selma Lagerlöf, men har inte en enda i bokhyllan. Alla jag läst har lånats från vänner eller på biblioteket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara. Jag har exempelvis läst ett antal böcker av Vilhelm Moberg, men har inte köpt dem.

      Radera
  6. Jag har också några Herman Lindqvist-böcker i hyllan. I alla fall två, om släkten Vasa. Det är bra att ha sådana när man arbetar på ett vasaslott. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arbetar du på ett Vasaslott? Det låter spännande!

      Radera
  7. jag har en del Selma Lagerlöf också, men inte så många som Hardy. de var ju samtida och har en del gemensamt. Lindqvist förekommer inte i mina hyllor men väl i makens

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att jag så fullständigt har missat Thomas Hardy. 😕

      Radera
  8. Denna vecka kunde jag tyvärr inte svara Selma..

    SvaraRadera
  9. Jag har läst flera av Selma Lagerlöfs böcker men äger bara Jerusalem. Tror jag har två av Herman Lindqvists böcker med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jerusalem är en av mina verkliga favoriter.

      Radera
  10. Vi har också flera band med Selmas böcker, men det är arvegods. Fina som attan.

    SvaraRadera
  11. Selma är aldrig fel :-) Jag satt just förra veckan och letade efter Selma Lagerlöf på engelska online åt en kollega i Kanada, som gärna ville läsa henne och var besviken när det inte fanns i bokhandeln i Helsingfors. Det finns faktiskt ganska mycket tillgängligt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ligger hennes böcker online på engelska? Tänkte först på upphovsrätten, men det är ju över 70 år sedan hon dog.

      Radera