torsdag 29 juni 2017

En liten utflykt


Igår tog jag med frun och äldsta dottern på en hemlig resa. (Yngsta dottern jobbade.) Målet var Wadköping i Örebro. Något särskilt program hade jag inte hittat på, utan vi flanerade i detta fina område och åt en god lunch.

Wadköping ligger i anslutning till den vackra Stadsparken. Där fanns en stor bassäng för små barn, så det kryllade givetvis av barnfamiljer.

Men det jag särskilt ville nämna var en annan sak. I parken stod en liten kärra med böcker. Det var Örebro stadsbibliotek som gick ut till människor i sommarvärmen och erbjöd dem att låna böcker. De erbjöd även ansiktsmålning, vad nu det hade med något att göra ;)

Jag tyckte att det var en jätterolig idé att biblioteket beger sig ut direkt till platser där det finns barnfamiljer. Detta borde vara något som fler kommunbibliotek kunde pröva.

4 kommentarer:

  1. Mycket trevlig idé att ha en kärra med böcker till alla som ligger och latar sig :-) Kul med kreativa bibliotekarier!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste tipsa biblioteken i Karlstad med omnejd om detta.

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, såna pigga uppslag gillas. Jag fick förresten just veta att Karlstads kommun har bokbuss i Mariebergsskogen (vilket kanske är det närmaste vi kommer en stadspark) under sommaren, så jag behöver nog inte tipsa dem. Men det finns väl andra.

      Radera