måndag 19 juni 2017

Tematrio - Sommarplaner

Måndag och dags för Lyrans tematrio igen. Den sista för den här terminen. Den här gången är temat sommarplaner. Så här skriver Lyran: Dags för sista tematrion den här terminen, jag återkommer i slutet av augusti, förhoppningsvis fylld av nya idéer. Veckans tema handlar om sommarplaner och kan därmed inkludera lite av varje.

Berätta om tre saker ni planerar att göra i sommar!

1. I morgon inleds under hustruns stränga regemente städningen av förrådet, vilket vi talat om i flera år. Nu ska det bli av, och jag bävar redan. Städning brukar betyda att man ska kasta saker, och jag är inte så bra på det...

2. En vecka in i juli blir det födelsedagskalas. Det är min lilla mamma som fyller 90 år. Det dyker upp en hel del kusiner till mig. Många känner väl på sig att det är den sista stora födelsedagen. Mamma är äldst i släkten och ingen annan har blivit så gammal. Jo, en ingift faster till mig blev 91, men ingen släkting med blodsband så vitt jag vet.

3. Så blir det några enkla resor. Ullared talade vi om. Då tittar vi även in på Lindtbutiken i Kungsbacka! Och så får det bli en tur upp till Jämtland, där hustruns släktingar finns.

22 kommentarer:

  1. Hahaha, det där med städningen känner jag igen. Sätter maken på nåt varje år och han har också svårt att göra sig av med saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hälsa honom att jag delar hans smärta 😉

      Radera
  2. kasta saker är svårt. ännu värre blir det sedan när maken uppdagar vad jag gjort och bär tillbaka så att jag måste kasta två gånger. du måste sätta av lite tid till läsning också, Robert. tänk på din hälsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst ska det bli läsning. Tänkte bara ge några andra exempel.
      Jo, jag har nog också burit tillbaka någon gång :)

      Radera
  3. Ullared låter jobbigt, alltid mycket folk där på semestern.Men det måste vara ganska långt ifrån er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ganska långt. Men inte så långt som till Jämtland.

      Radera
  4. Låter som en trevlig plan det där. Städningen är kanske inte lika kul men väldigt skönt när det är gjort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska förhoppningsvis leda till att vi kan gå inne i förrådet utan att riskera livet ;)

      Radera
  5. Håhå, Lindtbutik! Det låter som shopping i min smak.

    SvaraRadera
  6. Födelsedagsfirande av sin 90-åriga mamma låter som en väldigt trevlig dag :) Att städa ur förrådet låter mindre roligt, men så nöjd man känner sig efteråt, det är ganska svårslaget. Jag skall göra något liknande i sommar, jag ser inte fram emot det, men det kommer att kännas så bra när det är klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är roligt att vi får fira mamma. Hennes sambo fick en lätt stroke för ett par månader sedan, och då var vi inte säkra på om det kunde bli av, men han återhämtade sig snabbt. Mamma har dessutom varit orolig för att det ska bli för mycket folk så att de inte får plats (inga problem) men samtidigt säger hon att det är roligt att samla släkten. Det går lite fram och tillbaka. Igår trodde hon att hon skulle fylla 70. Vi försöker hålla henne så långt från planeringen som möjligt. Det blir nog bra till slut.

      Radera
  7. Tycker jag saknar något här... läsningen då?! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var så självklar, så jag ville nämna några andra saker ;)

      Radera
  8. Låter som en trevlig sommar, städning är kanske inte det allra roligaste, men det brukar kännas bra sen ;)

    SvaraRadera
  9. Städning av källarförrådet borde även vi ägna oss åt. Säkert över hälften borde slängas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där mellanlagringen av grejer som förråden innebär är bra, för när man tar fram grejerna inser man att man aldrig frågat efter dem och inte är intresserad av att ha dem kvar.

      Radera
  10. Ja, vindsförrådet borde vi egentligen rensa men det får bli någon annan gång. Lindtbutiken låter frestande och att fira födelsedag mitt i sommaren låter trevligt! Skön sommar!

    SvaraRadera