fredag 2 juni 2017

Bokbloggsjerka 2-5 juni

Bokbloggsjerka i regi av Annikas Litteratur- och kulturblogg. Så här lyder veckans fråga:

Även om det var snöstorm i Arjeplog i dag så finns det mycket som tyder på att sommaren är på väg. Hur ser det ut hemma hos er och vad har ni planerat för "bokligt" i sommar (läslistor, bästa bok att läsa i hängmattan, böcker som ska få hänga med er när ni åker bort etc.)?

Följande böcker finns med i mina tankar, och i högen bredvid sängen:

  • När klockan slår fem (Denise Rudberg)
  • Äventyrets ängel (Jakob Sverker)
  • Änglarnas sorg (Jón Kalman Stefánsson)
  • Björnstad (Fredrik Backman)
  • Husfrun (Sigrid Undset)
  • Julys folk (Nadime Gordimer)
  • Stengrunden (Bo Giertz)
  • Människans illusoriska rationalitet (Claes Wallenius)
PS. Jag vill gärna uppmärksamma er på min födelsedagstävling!

19 kommentarer:

  1. ännu värre vakna i snöigt tält vid midsommar :(

    SvaraRadera
  2. Björnstad borde jag nog läsa jag också. Eller om jag väntar tills hela trilogin har släppts. Vilket dilemma... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, visste inte att det skulle bli en trilogi.

      Radera
  3. Stéfansson och Undset - så härligt. Stengrunden har jag för mig var kurslitt. förr i tiden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick den nyligen av en präst. Hon behövde rensa lite i hyllorna. Jag ser fram mot att få läsa den.

      Radera
  4. Det kanske vore läge att komma ikapp i Denise serie i sommar...

    SvaraRadera
  5. Jag borde nog läsa något av Undset

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första delen i trilogin om Kristin Lavransdotter var i alls fall bra. Husfrun är den andra.

      Radera
  6. Stefansson har jag läst en annan bok av, gillade. Tänkt läsa fler någon gång....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både person- och miljöbeskrivningar är bra.

      Radera
  7. Björnstad klarade jag inte av. Ingen ishockeyfantast. :)
    Födelsedagstävlingen skall jag försöka hinna med att delta i, finns ju gott om tid än. ;)

    SvaraRadera
  8. Jag har tänkt läsa en annan bok av Backman i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju gillat de andra Backmanböckerna.

      Radera
  9. Jag har haft Denise Rudberg som bokcirkelledare hela våren, kanske dags att läsa något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är du väl nästan skyldig henne 😃

      Radera