lördag 6 januari 2018

En klassikerutmaning

Vargnatt har utmanat sig själv att läsa en klassiker varje månad under första halvåret 2018.
Jag tänkte hänga på trots att jag lovat mig själv att inte hoppa på några fler utmaningar. Ja ja, det är sånt som händer.
Följande sex klassiker ska jag försöka läsa under årets sex första månader:

  • Lolita av Vladimir Nabokov
  • Djungelboken av Rudyard Kipling
  • Don Quijote av Miguel de Cervantes Saavedra
  • Rid i natt av Vilhelm Moberg
  • Mor gifter sig av Moa Martinsson
  • Kallocain av Karin Boye
Don Quijote läste jag faktiskt som barn. Jag lånade mycket på biblioteket ;)

10 kommentarer:

  1. Don Quijote finns i bra nyöversättning, pocket om man inte lånar på biblioteket.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du också har Djungelboken! :) Lolita vill jag också läsa sen, kanske får bli andra halvan av året :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var när jag så att du tagit med Djungelboken som jag insåg att jag bara måste läsa den.

      Radera
  3. Inspirerande titlar! Det ska bli spännande att höra om Don Quijote, jag minns den bara vagt från när jag läste den på universitetet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt minne av den boken är mycket vagt.

      Radera
  4. Kul utmaning! Jag är lite sugen på att hänga på, men tror jag får nöja mig med de utmaningar jag redan gett mig in på... Lolita skulle jag verkligen vilja läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bävar bara lite inför att gå in på ortens bibliotek och fråga efter den 🤭

      Radera
  5. Jag minns att min mamma läste Moa Martinson för mig när jag var barn. Tror vi gick från Kulla-Gulla till "Mor gifter sig"! Som östgötsk arbetarklass är det väl del av kanon.

    I år ska jag försöka ta mig igenom åtminstone EN klassiker, och jag hoppas det går bra med alla dina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är i alla fall böcker jag ser fram mot att få läsa.

      Radera