torsdag 4 januari 2018

Helgfrågan v. 1

Helgfråga från Mias bokhörna. Den här gången är frågan:

Hur tänker du ditt nya bokår? Har du satt upp hur många böcker du ska läsa i år? Vilka utmaningar ska du delta i?

Jag vill inte sätta upp ett antal böcker som jag ska (måste) läsa. Det ska vara kul att läsa också. Det brukar bli drygt 30 böcker som jag läser. Ibland kan jag tänka att det vore roligt att kunna läsa en bok i veckan, men så har det inte blivit. Vilka böcker jag kommer att läsa i år vet jag inte. Jag har en del kvar sen i fjol, så dem får jag försöka beta av. Bookmark Förlag brukar höra av sig och fråga om jag vill ha recensionsex och det nappar jag ofta på. Det gör att det väl blir så att deras böcker omnämns oftare på bloggen än andra.

Jag tänker delta i Kaosutmaningen. Det är tredje året jag är med. Jag lyckas aldrig pricka alla 35. Det är ju en omöjlighet när jag inte ens brukar hinna läsa 35 böcker. Jag ska försöka hålla mig borta från andra utmaningar. Det riskerar att bli betungande istället för roligt om det blir för många.

30 kommentarer:

  1. kaos låter roligt, vi får se, jag anmäler mig dock inte.

    SvaraRadera
  2. Törs inte ge mig på nån utmaning och sätter heller inte upp en siffra för det antal böcker jag "ska" läsa, tror det går som med andra nyårslöften. Åt helsicke, alltså.

    SvaraRadera
  3. Kaosutmaningen är den bästa utmaningen :)

    SvaraRadera
  4. Hoppas du hinner läsa de böcker du vill.

    SvaraRadera
  5. Ja, det får inte bli för betungande. Jag får recensionsexemplar utan att förlagen kollar i förväg, och ibland känns det lite dominerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Recensionsexemplar som man inte kommit överens om i förväg får nog ses som helt frivilliga. Förlagen antar ju inte alla manus som skickas till dem och då behöver man inte recensera allt de får för sig att skicka ut.

      Radera
  6. Det kan vara väldigt givande att vara med i utmaningar, men det kan också leda till mycket press och stress. Jag tycker det är svårt att ha det på en lagom nivå.

    SvaraRadera
  7. Kaosutmaningen är rolig, men i år blir det nog inte att jag hakar på den eftersom jag inte vill ha för många utmaningar.

    SvaraRadera
  8. Kaosutmaningen kör jag också. Den är så lagom och går att köra och klara utan stress och måsten. Och skönt att det finns marginal med antal avklarade punkter som räknad målgång ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, 35 känns omöjligt, men 20 går bra. I början är det ju alltid enkelt att para ihop boken man läser med någon av punkterna.

      Radera
  9. jag tänker delta i ett flertal utmaningar. men jag ser dem inte som ett måste. går det så går det. och nu hittade jag Vargnatts klassikerutmaning och den kan jag inte motstå. kan du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag känner att jag nog inte kan motstå den. Har redan börjat fundera på vilka sex klassiker jag ska välja.

      Radera
  10. Lycka till med den kaotiska utmaningen o.s.v.! :)

    SvaraRadera
  11. Jag ser nog inte mina utmaningar som betungande, mer som en spark i baken. Det är ju ändå böcker jag vill läsa, allihop. Kaosutmaningen funderar jag fortfarande på, det kommer att dröja innan jag har läst ut årets första bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker du ska hoppa på Kaosutmaningen, för den är riktigt kul.

      Radera
  12. Jag har tendens att bli för ivrig när det gäller att gå med i utmaningar. Men i år hoppas jag verkligen jag inte tagit i för mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, allt låter så kul, men till slut riskerar det att bli arbete istället för nöje.

      Radera
  13. Jag hade tänkt att minska antalet utmaningar men det blev tvärtom.

    SvaraRadera
  14. Jag vill få fart på mitt bloggande och recensionsskrivande först och främst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Recensionsskrivande är bra, men det är läsandet som är det roliga.

      Radera
  15. Jag trodde först att det stod 300 böcker för jag har sett så många tresiffriga mål bland allas målsättningar och fick en smärre hjärtattack. 30 (tvåsiffrigt, en nolla) är mer på min nivå även om jag ska försöka ta mig upp till en i veckan i år. Vi får se! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej 300 kommer jag aldrig upp till. Precis som du skulle jag gärna komma upp till en i veckan. Men så dyker det upp en tegelsten, och då...

      Radera