söndag 7 januari 2018

En smakebit på söndag - Sanningen

Idag är det söndag och dags för årets första smakbit. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser nu är Sanningen av Harlan Coben.

Före detta stridspiloten Maya Stern ser en otänkbar bild fångas av den digitala babyvakten: hennes tvååriga dotter Lily leker med sin pappa Joe - som blivit brutalt mördad två veckor tidigare.

Mayas liv skakas ytterligare när det framkommer att det finns ett samband mellan det olösta mordet på hennes syster Claire och Joes död. För att hitta svaret på gåtorna måste Maya ta itu med djupa hemligheter från det förflutna, men några gör allt för att sanningen ska förbli dold.

Smakbiten är hämtad från sidan 146, när Maya gått in på en strippklubb:

Det var ganska glest med gäster, än så länge. Männen satt med huvudena sänkta. Två kvinnor dansade på scenen med samma entusiasm som man kan se hos skolelever på väg till ett matteprov. De kunde knappast ha sett mer uttråkade ut, inte utan receptbelagda lugnande medel. Glöm den moraliska aspekten, det var det här som var Mayas verkliga problem med strippklubbar. Stämningen var ungefär lika erotisk som ett avföringsprov.

24 kommentarer:

  1. strippklubbar hör kanske inte till min vardag men var på gymmet igår, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte min vardag heller, men jag tyckte smakbiten var rolig 🙂

      Radera
  2. Tack för smakbiten. Känner till författarnamnet men inte mer än så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är den första Cobenboken jag läser.

      Radera
  3. Funderar på om jag vill läsa denna, gillade hans förra(?) fristående bok så...

    Tycker att "samma entusiasm som man kan se hos skolelever på väg till ett matteprov" och "lika erotisk som ett avföringsprov" är fantastiska liknelser :) Om jag inte minns fel så var jag positivt inställd till dem i den boken jag läste också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag valde smakbiten för att få med de liknelserna 😄

      Radera
  4. Den finns i min läsahög så jag börjar på den snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där högen som har en tendens att växa 😉

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Liknelserna var ju intressanta. Avföringsprov kan jag hålla med om, men själv tyckte jag matteprov hör till det roligare ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade faktiskt också matte 🙂

      Radera
  6. Denne boken heter Vær på vakt på norsk og på mange måter er de to titlene veldig forskjellige. Men de forteller vel om forskjellige sider ved boken. Jeg har ikke lest den enda, men jeg leser Harland Coben og en dag kommer jeg til denne boken og :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var skillnad. Han skriver spännande.

      Radera
  7. Blir nyfiken på mer av berättelsen. Ler stort åt jämförelsen i smakbitens sista mening :)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Har bara läst en enda bok av Coben. Gillade den så jag vill absolut läsa fler.

    SvaraRadera
  9. Har läst några böcker av Coben men inte den här. Än. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Denna ska jag läsa, gillade Främlingen väldigt mycket.

    SvaraRadera
  11. har läst något tidigare som jag gillade. tack för smakebiten!

    SvaraRadera