söndag 14 januari 2018

En smakebit på söndag - Lolita

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser nu är Lolita av Vladimir Nabokov.

Det kändes lite konstigt att gå in på byns bibliotek och fråga efter boken Lolita. Men det är ju faktiskt en klassiker och mot alla odds hade de boken. Jag hade trott att de skulle behöva beställa den, och det trodde faktiskt bibliotekarien också.

Av baksidestexten framgår att detta är historien om den 40-årige bildade gentlemannen Humbert Humberts fatala passion för Lolita, den 13-åriga barnkvinnan, "nymfetten", och att boken vid det här laget är en klassiker som har översatts till många språk och även filmats.

Det är en gripande kärlekshistoria - trots sitt upprörande motiv - berättad på ett lyriskt mästerligt språk med inslag av både svart humor, ömhet, sinnlighet och poesi.

Så långt baksidestexten. Smakbiten är hämtad från sidan 43, där Humbert Humbert berättar om hur han som 13-åring var förälskad i den jämnåriga Annabel. De har inte legat med varandra, men när det är dags att fara smyger sig Humbert och Annabel iväg:

Under den svagast tänkbara förevändning (men det var vår sista chans och ingenting betydde längre något) lyckades vi komma iväg från kaféet och ner till plagen, där vi fann en folktom strandremsa. I den violetta skuggan av några röda klippor som bildade ett slags grotta njöt vi en kort stund av hetsiga smekningar. Jag låg vid min älsklings fötter och stod just i begrepp att ta henne i besittning när två skäggiga badande, kanske gamle Neptunus själv och hans bror steg upp ur havet under oanständiga uppmuntrande rop till oss. Fyra månader senare dog hon av tyfus på Korfu.

29 kommentarer:

  1. äger boken, hittade på bibliotekets städa-bort-hyllan, tveksam om jag läser den, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Har aldrig läst något av en rysk författare, men funderar på att göra det. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Läste en annan av hans böcker, Förtvivlan, förra året. Kan inte påstå att jag gillade den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl Lolita han är känd för, och den är kanske mest känd för ämnet...

      Radera
  4. En bok det aldrig slutar att diskuteras kring - så, helt klart en bok man borde läsa, antar jag!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är ju en klassiker vad man än tycker om ämnet.

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Jag tror bestämt jag läste den här för många år sedan. Även om ämnet kan vara upprörande så tycker jag det är viktigt att man läser själv så man vet vad den handlar om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med. Man ska inte utesluta läsning av böcker bara för att ämnet kan uppröra. Mycket av den bästa litteraturen upprör på ett eller annat sätt.

      Radera
  6. jag har läst för länge sedan. tror inte att jag tänker läsa om. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakebiten. Lolita låter som en pinup brud så jag förstår att det kändes konstigt. Men jag frågade efter en av Mia Skäringer bok på rean, den med den inte så fina titeln,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Begreppet lolitaporr finns. Då handlar det om porr där flickorna antingen är mycket unga eller ska framstå som mycket unga. Värt att notera är dock att Nabokov inte valde boktiteln efter begreppet inom porrbranschen. Det är faktiskt precis tvärtom. Nabokov gav flickan i boken namnet Lolita, och detta namn kom sedan att bli liktydigt med unga flickor i sexsammanhang.

      Radera
    2. PS. Jag vet vilken bok av Skäringer du menar. ;)

      Radera
  8. Känner inte till denna. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  9. Har läst den här och jag gillade den tyvärr inte. Det blev svårt för mig att läsa om deras relation i den ordalagen utan att tänka på vad som egentligen pågick. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår hur du menar. Jag vill ändå läsa den, eftersom det är en så berömd bok.

      Radera
  10. Den finns i min bokhylla, måste se till att läsa den också.

    SvaraRadera
  11. Man borde kanske läsa för allmänbildningens skull.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan man göra. Boktjuven av Zusak var inte rolig att läsa. Mot slutet hade jag tårar i ögonen. MEN, det var en mycket bra bok som jag är glad att ha läst.

      Radera
  12. Har inte läst, men sett filmatiseringen, men det var ganska länge sen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste inte att den hade filmatiserats.

      Radera
  13. Tack för smakbiten. Känner inte till den sen innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det dags att googla ;)
      Men sök för allt i världen på lolita +nabokov! Söker du bara på lolita riskerar du att få upp saker som du inte ville se...

      Radera
  14. Har inte läst Lolita än, men det ska det bli ändring på. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag inbillar mig att det är en bok som man bör ha läst.

      Radera