onsdag 3 januari 2018

Om de lästa böckerna 2017

Ibland kan det vara kul att göra en liten enkel sammanfattning av de böcker man läst under året. I det här fallet 2017. Så därför gör jag det nu i all anspråkslöshet. Kom ihåg att det bara handlar om böcker som jag har läst. Det finns givetvis mängder av andra böcker att lyfta fram.

Årets bästa bok
Italienska nätter (Katherine Webb) (I hård konkurrens med Någonstans brister himlen)

Årets debut
Någonstans brister himlen (Erika Olofsson Liljedahl)

Årets spänningsroman
Konklaven (Robert Harris)

Årets Guillou
Borde naturligtvis vara 1968, men den bok jag läste i år var Blå stjärnan (utgiven 2015).

Årets Selma
Det är aldrig fel att plocka fram en bok av Selma Lagerlöf. För min del blev det Löwensköldska ringen.

Årets nypublicering
Det växte ett träd i Brooklyn (Betty Smith) Skrevs 1943, har utgivits tidigare på svenska, men nu plockade Bookmark Förlag upp den igen.

Årets besvikelse
Grace (Anthony Doerr)

4 kommentarer:

  1. Jaså gillade du inte Grace, där ser man. Jag som tänkte beställa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaken är ju olika. Du kanske tycker om den. Vill du läsa min recension finner du den här:

      https://skrivrobert.blogspot.se/2017/11/grace.html

      Radera