måndag 1 januari 2018

Mäns och kvinnors böcker

Den 25 december 2016 publicerade jag ett inlägg efter att ha läst en krönika av Clara Lidström. I krönikan skrev hon att män läser böcker skrivna av män. Jag trodde inte att detta gällde mig, men började kolla de böcker jag hade läst under 2016. Det visade sig att av 33 lästa böcker var 23 skrivna av män och bara 10 av kvinnor. Därför avgav jag ett nyårslöfte att under 2017 öka andelen böcker skrivna av kvinnliga författare.

Så hur gick det? Här är böckerna jag läst under 2017:


  1. Mord i vintertid (Antologi med både manliga och kvinnliga författare)
  2. Löwensköldska ringen (Selma Lagerlöf)
  3. Himmel och helvete (Jón Kalman Stefánsson)
  4. Brudkronan (Sigrid Undset)
  5. Pion (Pearl Buck)
  6. Pastor Viveka och tanterna (Annette Haaland)
  7. Blå stjärnan (Jan Guillou)
  8. Berättelsens ängel (Jakob Sverker)
  9. Mördar-Anders och hans vänner (och en och annan ovän) (Jonas Jonasson)
  10. Någonstans brister himlen (Erika Olofsson Liljedahl)
  11. Konklaven (Robert Harris)
  12. Nomadplaneten (Emanuel Blume)
  13. Italienska nätter (Katherine Webb)
  14. I ditt kvarter (Jenny Jacobsson)
  15. Heidenstams misstag (Jakob Sverker)
  16. Den store anonyme (Nelly Sachs)
  17. Bakom din rygg (Sofie Sarenbrant)
  18. Äventyrliga hjärtan (Jakob Sverker)
  19. När klockan slår fem (Denise Rudberg)
  20. Björnstad (Fredrik Backman)
  21. Julys folk (Nadine Gordimer)
  22. Kärleken kommer och kärleken går (Stefan Åberg)
  23. Änglarnas sorg (Jón Kalman Stefánsson)
  24. En välsignelse (Tony Morrison)
  25. Det växte ett träd i Brooklyn del 1 (Betty Smith)
  26. Det växte ett träd i Brooklyn del 2 (Betty Smith)
  27. Människohjärtat (Jón Kalman Stefánsson)
  28. Och blomstren dö (Rebecka Edgren Aldén)
  29. Vi mot er (Fredrik Backman)
  30. Grace (Anthony Doerr)
  31. Dikter 1945-2002 (Wislawa Szymborska)
  32. Attarpsmorden (Yngve Lyttkens)
  33. Sjusiffrigt (Anna Karolina)
Det blev 33 böcker i år också. Känns som ganska lite, men samtidigt har jag ju givit ut två egna romaner under 2017, så jag kan väl vara förlåten hoppas jag ;)

Av de 33 böckerna var 17 skrivna av kvinnor, 15 av män och 1 bok var en antologi med både manliga och kvinnliga författare. Jag kan med ett nöjt leende på läpparna konstatera att jag uppfyllde löftet jag gav mig själv.

Det ska erkännas att jag hade hjälp av faktumet att jag deltog i en utmaning att läsa något verk av var och en av de kvinnliga nobelpristagarna, men ändå!

Jag ska göra mitt bästa att även under 2018 ha en någorlunda jämn fördelning mellan manliga och kvinnliga författare.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, det var ju själva grejen. Att män läser böcker skrivna sv män och kvinnor läser böcker skrivna av kvinnor. Du kanske skulle göra som jag och vidga vyerna 😉

      Radera
  2. Svar
    1. Icke! Den har jag nämnt i ett annat inlägg om böcker som jag köpt eller fått under 2017 och ännu inte hunnit läsa.

      Radera
  3. Jag vet inte vad det betyder, men jag läser flest böcker av män. Det är ganska jämnt fördelat, men lite fler män. Jag tror det kan bero på genren man läser också.

    SvaraRadera