torsdag 25 januari 2018

Olikhetsutmaning: Ljus och mörker

Linda med bloggen enligt O har en utmaning. Denna kallar hon olikhetsutmaningenVarje vecka presenterar hon ett motsatspar och hon vill att vi skriver om två böcker, filmer, tv-serier, författare eller andra kulturella företeelser som passar in på orden. 

Denna vecka handlar det om ljus och mörker.

Här tänker jag välja två böcker som båda täcker in såväl ljus som mörker.


Joyce Carol Oates' bok Svart flicka Vit flicka är en bok där två flickor har olika hudfärg. Den ena är ljus och den andra är mörk.
Den svarta flickan heter Minette och den vita flickan heter Genna. De är rumskamrater på Schuyler College.
Genna är uppvuxen i en utpräglat liberal familj och gör allt för att bli vän med Minette. Men Minette är inte det minsta intresserad. En mer självupptagen person än Minette får man leta efter.
Snart utsätts Minette för trakasserier på skolan med tydliga rasistiska förtecken. Genna ställer givetvis helhjärtat upp för Minette, men är den svarta flickan verkligen ett offer?
Samtidigt får vi följa Gennas komplicerade förhållande till sina föräldrar, inte minst fadern som är en radikal hippieadvokat.
Boken är givetvis mycket amerikansk, men ändå intressant. Den fängslar och griper tag i läsaren.


Flickan med snö i håret är en deckare av Ninni Schulman. Trevligt nog utspelar den sig i Värmland, närmare bestämt i Hagfors.
En flicka skjuts ihjäl redan i inledningskapitlet och en annan flicka försvinner under märkliga omständigheter. I boken följer vi framför allt journalisten Magdalena, som just flyttat tillbaka till Hagfors från Stockholm, men också de lokala poliserna i deras arbete.
Någon gastkramande spänning är det inte, men boken är trevligt skriven och jag kände mig till slut riktigt bekant med huvudpersonerna.
Hur jag fick in denna i temat? Mja, jag tänkte som så att snön är ljus, men att mord ofta (alltid?) handlar om de mörkaste drifterna hos oss människor.

6 kommentarer:

  1. inte läst böckerna men verkar passa bra här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske inte klockrena val, men det var dessa jag kom på.

      Radera
  2. Vill verkligen läsa Svart flicka vit flicka! Den står i min hylla på jobbet och väntar på att bli läst.

    SvaraRadera
  3. Har haft så många elever från Hagfors. Kanske borde jag läsa dem. Oates bok kändes klockren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar definitivt Ninni Schulman framför en del andra Schulmän...

      Radera